در ایران چندین نفر از نویسندگان و روزنامه‌نگاران در زندان به‌سر می‌برند. کانون نویسندگان ایران «در تبعید» و انجمن قلم ایران «در تبعید» طی بیانیه‌ای که به تأیید صدها نویسنده و کنشگر فرهنگی، مدنی و سیاسی رسیده است این بازداشت‌ها را محکوم کرده و خواهان آزادی بی‌قید و شرط بازداشت‌شدگان شدند.

رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن و بکتاش آبتین اعضای کنونی و سابق هیأت دبیران کانون نویسندگان ایران ـ عکس از آرشیو

بیانیه‌ای که ۲۰ اکتبر / ۲۹ مهر هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران «در تبعید» و انجمن قلم ایران «در تبعید» و گروهی از نویسندگان، شاعران و کنشگران مدنی و سیاسی ایرانی برای آزادی گروهی از نویسندگان، شاعران و روزنامه‌نگاران در ایران منتشر کرده بودند به بیش از ۱۰۰۰ امضا رسید.

در این بیانیه ضمن اعلام این‌که «جمهوری اسلامی ایران در ادامه موج خفقان، سانسور، دستگیری، ترور و اعدام‌های گسترده، تعدادی دیگر از نویسندگان و شاعران و روزنامه‌نگاران را طی ماه‌های اخیر دستگیر و زندانی کرده است»، به بازداشت رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین از اعضای هیأت دبیران کانون نویسندگان ایران و کیوان باژن عضو پیشین هیأت دبیران این کانون در پنجم مهرماه سال جاری اشاره شده و گفته شده آن‌ها «از آزادی اندیشه و بیان بدون حصر و استثا دفاع می‌کردند».

بیانیه اتهام‌های این سه نویسنده را «بی پایه و اساس» خوانده و به بازداشت نویسندگان، شاعران و روزنامه‌نگارانی دیگر، از جمله آرش گنجی، گیتی پورفاضل، آرمان اسماعیلی، شبنم آشوری، ائلوارقلی وند، ندا پیرخضرائیان، آرش جوهری، اندیشه صدری، مینا راد، خسرو صادقی بروجنی و… نیز اشاره کرده است.

اتهام‌های رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» از جمله «انتشار نشریه‌ داخلی کانون، مشارکت در تدوین کتاب تاریخچه‌ کانون و صدور بیانیه‌ها و حضور در مراسم سالگرد محمدجعفر پوینده، محمد مختاری و احمد شاملو» عنوان شده است.

امضاکنندگان بیانیه اقدام‌های خلاف موازین حقوق بشر حکومت ایران را محکوم کرده و رهبر جمهوری اسلامی و دیگر حاکمان آن، قوه‌ قضائیه و وزارت اطلاعات را مسئول حفظ جان و سلامت نویسندگان در بند دانستند.

آن‌ها همچنین از نویسندگان و تشکل‌های اهل قلم در سراسر جهان و نهاد‌های حقوق بشری خواسته‌اند تا صدای اعتراض خود را علیه این اعمال حکومت ایران بلند کنند.

از میان نویسندگان و کنشگران بسیاری که این بیانیه را امضا کرده‌اند می‌توان به این نام‌ها اشاره کرد: مسعود نقره‌کار، نعمت آزرم، بیژن اسدی‌پور، بهروز به‌نژاد، شهرنوش پارسی‌پور، ایرج جنتی‌عطایی، مهدی اصلانی، اسماعیل خوئی، ناصر رحمانی‌نژاد، منیرو روانی‌پور، ناصر زراعتی، شهلا شفیق، منصوره شجاعی، فریدون فرح‌اندوز، شهریار مندنی‌پور، باقر مؤمنی، پروین اردلان، اسفندیار منفردزاده، منصوره بهکیش، منیره برادران، آسیه امینی، نیره توحیدی، هما سرشار، پرستو فروهر، کاظم کردوانی، داریوش لعل‌ریاحی، بهمن مقصودلو و…

بیشتر بخوانید: