معاون امور سیاسی وزیر خارجه ایران سفر خود به آذربایجان، روسیه، ارمنستان و ترکیه را آغاز کرد تا طرح پیشنهادی ایران برای حل مناقشه قره‌باغ را معرفی کند. او گفت «پایان دادن به اشغال اراضی جمهوری آذربایجان» عنصر مهم در طرح ایران است.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران ـ عکس از آرشیو

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در آغاز سفر منطقه‌ای خود در رابطه با مناقشه قره‌باغ سه‌شنبه شب ۶ آبان همراه با هیئتی وارد باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان  شد.

عراقچی درباره این سفر گفت:

«هدف اصلی سفر ارائه ابتکار پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مخاصمه قره‌باغ و رسیدن به صلح پایدار دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان و به تبع آن منطقه است.»

درگیری‌های جدید در قره‌باغ از ۲۷ سپتامبر / ۶ مهر میان آذربایجان و ارمنستان آغاز شد. این درگیری‌ها تاکنون صدها کشته و زخمی برجای گذاشته است که در میان آن‌ها غیرنظامیان بسیاری دیده می‌شوند.

به‌گفته عراقچی طرح جمهوری اسلامی برای حل مناقشه قره‌باغ چند مرحله دارد که موضوع «پایان دادن به اشغال اراضی جمهوری آذربایجان عنصری مهم آن را تشکیل می‌دهد».

معاون وزیر خارجه ایران همچنین «حقوق اقلیت‌ها و حقوق بشردوستانه» و «ترک مخاصمه و شروع گفت‌وگو‌ها با کمک کشور‌های تأثیرگذار، کمک‌کننده و تضمین‌کننده صلح» را از دیگر عناصر این طرح عنوان کرد.

عراقچی پیش از سفر خود به باکو در تبریز گفته بود «امنیت مرزنشینان محور پیام ایران به این کشورها است».

در طول درگیری‌های قره‌باغ بارها روستاهای مرزی ایران گلوله‌باران شد. عراقچی در سر راه سفر خود به باکو از مناطق مرزی آذربایجان شرقی که هدف حملات توپخانه قرار گرفته بودند نیز بازدید کرد.

سیدعباس عراقچی و هیئت همراه او چهارشنبه ۷ آبان با مقامات جمهوری آذربایجان از جمله جیحون بایرام‌اف، وزیر امور خارجه، خلف حلف‌اف، معاون وزیر امور خارجه، حکمت حاجی‌اف، دستیار رئیس جمهوری آذربایجان و شاهین مصطفی‌یف، معاون نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

او پس از دیدار از جمهوری آذربایجان به مسکو، ایروان و سپس به آنکارا سفر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: