پنج روز به انتخابات آمریکا مانده است. انتخابات ۲۰۲۰ گران‌ترین کارزار در تاریخ آمریکاست. این انتخابات روز سه‌شنبه سوم نوامبر / ۱۳ آبان برگزار می‌شود و نتیجه آن رئیس جمهور جدید و توازن قدرت در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا را  مشخص خواهد کرد. انتظار می‌رود بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار هزینه این انتخابات شود.  تا به امروز ده‌ها میلیون آمریکایی یا از طریق پستی یا به صورت حضوری و پیش از موعد رأی داده‌اند.

کارمند انتخابات در حال اسکن کردن برگه رأی‌های پستی- فلوریدا – اکتبر ۲۰۲۰ (عکس از خبرگزاری فرانسه )

به گزارش مراکزی که تحولات انتخابات را پی‌گیری می‌کنند، تا روز پنج‌شنبه ۲۹ اکتبر / ۸ آبان  نزدیک به ۸۰ میلیون آمریکایی رأی داده‌‌اند.

میزان مشارکت در دو ایالت کلیدی تگزاس و فلوریدا تاکنون بیش از هر زمان دیگری بوده است. برخی ناظران معتقدند که رأی‌دهندگان جوان تمایل بیشتری به حضور در پای صندوق‌های رأی در روز انتخابات دارند.

تا روز پنج‌شنبه ۵۷ درصد کل آرایی که در مجموع در انتخابات دور پیش (۲۰۱۶) به صندوق‌ها ریخته شد ثبت شده، در حالی‌که تنها ۵ روز به انتخابات مانده است. سال ۲۰۱۶ زمانی‌ که هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ رقابت می‌کردند نزدیک به ۱۳۹ میلیون رأی به صندوق‌ها ریخته شد.

مناظره‌ها پایان یافته و در روزهای پایانی تبلیغات جو بایدن و ترامپ مشغول شرکت در سخنرانی و همایش‌های انتخاباتی هستند. ناظران، کمپین‌ها و مردم اخبار نظرسنجی‌‌ها را با دقت دنبال می‌کنند.

 ترامپ و بایدن روز پنج‌شنبه هر دو در فلوریدا سخنرانی می‌کنند، ترامپ در این روز به کارولینای شمالی هم خواهد رفت.

روز شنبه ترامپ بار دیگر به ایالت سرنوشت ساز پنسیلوانیا می‌رود، در حالی که در آن روز بایدن در میشیگان به تبلیغات خود ادامه می‌دهد.

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

صدها نظرسنجی در سراسر کشور در سطح ملی، ایالتی، شهری و منطقه‌ای توسط شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات متفاوت برگزار می‌شوند.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها میانگین داده‌ها نشان می‌دهد که بایدن از ترامپ جلوتر است.

نظرسنجی «امرسون» در سطح کشوری بایدن را با ۵ امتیاز (از ۱۰۰ امتیاز) جلوتر نشان می‌دهد، بر اساس نظرسنجی «راسمومسن» تا روز چهارشنبه ترامپ در سطح کشوری با یک امتیاز پیش بود اما روز پنج‌شنبه بر اساس همین نظرسنجی بایدن یک امتیاز از ترامپ جلو افتاد و بر اساس نظرسنجی «اکونومیست/ یوگاو» بایدن ۱۱ امتیاز جلوتر است.

در نظرسنجی به تفکیک ایالت، در اغلب ایالت‌های چرخشی نیز بایدن از ترامپ جلوتر است.

ایالت‌های کلیدی یا چرخشی ایالت‌هایی هستند که رأی آن‌ها به طور سنتی به دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان تعلق ندارد و بسیار نزدیک به هم است و بسته به هر انتخابات به نفع یکی از دو حزب ممکن است تغییر کند. در انتخابات ۲۰۲۰ ناظران  ۸ ایالت‌ آریزونا، فلوریدا، جورجیا، میشیگان، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین را به عنوان ایالت‌‌های حیاتی شناسایی کرده‌اند.

نتایج نظرسنجی در ایالت‌های چرخشی

تا چهارشنبه شب، بر اساس نظرسنجی «ای‌بی‌سی/ واشنگتن پست» بایدن در ویسکانسین از ۱۰۰ امتیاز با ۱۷ امتیاز و در میشیگان با ۷ امتیاز پیش بود. به گزارش نیویورک‌تایمز در روز پنج‌شنبه، میانگین چندین نظرسنجی دیگر نشان می‌دهد که بایدن در سطح کشوری ۹ امتیاز از ترامپ پیش است. بایدن در نیوهمپشایر با ۱۱ امتیاز، در پنسیلوانیا با ۶ امتیاز، در ویسکانسین ۱۰ امتیاز، در آریزونا با ۴ امتیاز، در مینه‌سوتا با ۹ امتیاز، در فلوریدا با ۳ امتیاز و در کارولینای شمالی با ۲ امتیاز از ترامپ جلوتر است.

در همین حال ترامپ در تگزاس با  ۳ امتیاز و در اوهایو با ۲ امتیاز از بایدن جلوتر است.

طرفداران دونالد ترامپ در حال تماشای آخرین مناظره بایدن و ترامپ – گلدن ولی، آریزونا- ۲۲ اکتبر ۲۰۲۰ (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نظرسنجی‌ها لزوماً نمی‌توانند تصویر درستی از نتیجه انتخابات ارائه دهند، اما تغییرات آن توسط  کمپین نامزدها، کارشناسان و بسیاری از شهروندان دنبال می‌شود. در انتخابات پیشین ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ، هیلاری کلینتون در اغلب نظرسنجی‌ها از ترامپ پیش بود اما در نهایت رقابت را به ترامپ واگذار کرد.

در ایران چه می‌گویند؟

در ایران، از خطیبان نماز جمعه گرفته تا اعضای کابینه و روزنامه‌ها اخبار انتخابات آمریکا را دنبال می‌کنند.  در رسانه‌های ایرانی چه رسمی و چه نزدیک به ارگان‌های دولتی و سپاه اغلب از آشوب و ناامنی و درگیری‌هایی که در آمریکا رخ داده و آن‌هایی که هنوز رخ نداده هم خبر می‌دهند، اما وقتی سخن از انتخابات آمریکا به میان می‌آید رسانه‌ها و مقام‌های ایرانی همه یکپارچه نتیجه آن را برای ایران بی‌اهمیت قلمداد می‌کنند.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی  با بی‌اهمیت جلوه دادن توان آمریکا گفت که آن چیزی که آمریکا ایران را با آن می‌ترساند، توخالی است. او از سقوط قریب الوقوع آمریکا خبر داد.  نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران که نگاهی نوستالژیک به تاریخ آمریکا دارد، گفت:

«رهبران آمریکا و کاندیدا‌های ریاست‌ جمهوری این کشور، مظهر بی‌ادبی در عالم هستند،… در گذشته، چهره‌های چون لینکلن و حتی آیزنهاور وجود داشت که با اینکه ظالم بودند اما دارای شخصیتی در تراز اداره جهان بودند.»

موضع  حکومتی «انتخابات  آمریکا برای ما اهمیتی ندارد» از هفته‌های پیش تغییری نکرده و در اغلب اظهارنظرها و سرمقاله‌ها دیده می‌شود. منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفت:

«سگ زرد برادر شغال است و این که چه کسی در آمریکا رئیس‌جمهوری باشد هیچ تأثیری بر اقتصاد کشور ما ندارد. اقتصاد ما تنها با تکیه بر توان داخلی کشور و ظرفیت‌هایی که در داخل موجود است سامان می‌یابد.»

تهران – تظاهرات ضد آمریکایی نوامبر ۲۰۱۸ (عکس از شاتراستاک)

انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا سه‌شنبه سوم نوامبر / ۱۳ آبان برگزار می‌شود. شهروندان آمریکا که ۱۸ سال تمام داشته باشند واجد شرایط رأی دادن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند.

در همین زمینه: