آمریکا اعلام کرد که یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه بنزین ایران را که با توقیف نفتکش‌های اعزامی به ونزوئلا مصادره شده بود فروخته است و درآمد آن را به صندوق آمریکایی قربانیان تروریسم خواهد داد.

وزارت دادگستری آمریکا – عکس از shutterstock

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که ۱,۱ میلیون بشکه محموله بنزین نفتکش‌های متعلق به ایران را که در راه ونزوئلا توقیف شده بود، فروخته است.

جان دمرس، معاون وزیر دادگستری آمریکا با اشاره به «نقشه‌های پیچیده سپاه پاسداران برای حمل مخفیانه سلاح به یمن و سوخت به ونزوئلا»، گفت:

«با این مصادره، ما امکانات خود را برای مقابله با رفتارهای غلط ایران گسترش می‌دهیم. ما قصد داریم درآمد حاصله از فروش این سوخت را پس از پایان رسیدگی به این پرونده به صندوق قربانیان تروریسم واریز کنیم که دولت از آن پشتیبانی می‌کند.»

مقام‌های آمریکایی می‌گویند درآمد حاصل از این محموله بیش از ۴۰ میلیون دلار ارزش دارد.

ناوهای جنگی نیروی دریایی آمریکا در ماه‌های نوامبر و فوریه گذشته شناورهای بدون پرچمی را که به گفته مقامات آمریکایی حاوی سلاح‌های متعارف پیشرفته ساخت ایران بودند، در دریای عرب رهگیری کردند. کارشناسان آمریکایی تشخیص دادند که موشک‌های ضد تانک هدایت‌شونده، موشک‌های زمین به هوا و سایر سلاح‌های ایرانی محموله این شناورها برای گروه‌های شبه‌نظامی در یمن ارسال می‌شده است.

در ماه اوت (مرداد) نیز مقام‌های آمریکایی از توقف چهار نفتکش حامل بنزین ایران خبر دادند. این کشتی‌ها قرار بود، محموله بنزین را به ونزوئلا برساند اما به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران توقیف شدند و دادگاه آمریکا در ماه اوت حکم مصادره سوخت آن‌ها را صادر کرد. این در حالی است که ایران مالکیت این کشتی‌ها را منکر می‌شود. آمریکا محموله این نفتکش‌ها را فروخته است.

الیوت آبرامز، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا روز پنج‌شنبه گفت:

«ایران به تلاش خود برای صادرات نفت و محصولا پتروشیمی با نقض تحریم‌ها ادامه می‌دهد و ما قصد داریم این حجم را تا حداقل ممکن کاهش دهیم.»

آبرامز همچنین در مورد ارسال سلاح از ایران به یمن گفت:

«ارسال غیرقانونی تسلیحات به یمن در هنگامه جنگ داخلی طولانی در آن کشور، خطرناک و غیرقانونی است. حمایت تسلیحاتی ایران در خارج از مرزهای خود، آتش جنگ‌های خارج از آن کشور را برافروخته و درد و رنج در یمن را افزایش داده است.»

او درباره ارسال تسلیحات ایران به ونزوئلا نیز گفت:

«انتقال موشک‌های دوربرد از ایران به ونزوئلا برای ایالات متحده غیرقابل قبول است و آن را تحمل نخواهد کرد.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۹ اکتبر / ۸ آبان در بیانیه‌ای ۱۱ نهاد و پنج شخص حقیقی را به دلیل معامله محصولات پتروشیمی ایران تحریم کرد. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا صنایع پتروشیمی ایران از منابع اصلی درآمد جمهوری اسلامی برای بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه ارزیابی شد.

بیشتر بخوانید: