سیستان و بلوچستان بار دیگر با فرا رسیدن فصل سرما با بحران کمبود گاز مواجه شده است. دلالان از این وضعیت بهره جسته و سیلندرهای گاز را در بازار آزاد از سه تا شش برابر قیمت مصوب آن می‌فروشند. سیستان و بلوچستان یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور، هنوز از لوله‌کشی گاز بی‌بهره است، و باید در وضعیت فقر و بیکاری و سرمای زمستان با این کمبود دست و پنجه نرم کند.

مردم سیستان و بلوچستان در صف پر کردن سیلندرهای گاز

استان سیستان‌ و بلوچستان تنها استان ایران است که تا سال ۱۳۹۳که خط لوله گاز به ایرانشهر رسید، شهروندانش از گاز لوله‌کشی بی‌بهره بودند. باقی نقاط این استان پهناور تا به امروز، همچنان از داشتن گاز لوله‌کشی بی‌بهره‌اند.

در حال حاضر به استثنای شهرهای بمپور، ایرانشهر و محمدان، ساکنان سایر مناطق استان گاز مصرفی خود را با سیلندر تهیه می‌کنند. اما مشکل کمبود و صف‌‌های طولانی گاز در سیستان و بلوچستان هر ساله با فصل سرما شدت می‌گیرد.

خبرگزاری مهر به نقل از شهروندان زاهدانی گزارش داد که قیمت سیلندرهای گاز افزایش چند برابری پیدا کرده و اکنون در بازار آزاد از ۲۵ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این در حالی است که به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان قیمت یک سیلندر گاز ۹ هزار و ۷۰۰ تومان است. داوود شهرکی فروش سیلندر با هر قیمتی بالاتر از این را تخلف می‌داند. او می‌گوید که شهروندان اختیار دارند با استفاده از سامانه ۱۲۴ این تخلف را گزارش دهند.

صف‌های گاز در استان گاه چنان طولانی است که ممکن است یک روز به طول بینجامد. در این میان کسانی که کار و مشغله دارند ناچارند که سیلندر را به شکل آزاد تهیه کنند.

دلالانی که سیلندرها را به شکل آزاد می‌فروشند، آنها را به طریقی از جایگاه‌های توزیع گاز تهیه کرده‌اند. بنابراین تخلف به شکلی نظام‌مند در حال رخ دادن است. اطلاع‌رسانی شهروندان در این باره در صورت پاسخگو نبودن مسئولان نمی‌تواند نقش پررنگی ایفا کند.

اما رئیس سازمان صنعت سیستان و بلوچستان می‌گوید که مسئولان در این خصوص اهتمام نشان داده و تاکنون ۱۰۳ مورد تخلف را شناسایی کرده و پرونده‌هایی به ارزش ۶۰۰ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان تشکیل داده اند.

چرا کمبود؟

توضیحات مسئولان درباره دلایل کمبود گاز موارد متعددی از تولید تا توزیع آن را در بر می‌گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت که یکی از دلایل طولانی شدن صف‌های گاز در ماه‌های اخیر تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌ها و عدم تولید گاز مایع برای یک مدت معین بوده است.

ماندانا زنگنه افزود که مشکل تنها مختص سیستان و بلوچستان نبوده بلکه سایر استان‌های کشور را هم در بر گرفته است.

زنگنه این مشکل را حل‌شده دانست و گفت که فعالیت پالایشگاه‌ها از سر گرفته شده است.

اما مشکل تنها محدود به تولید گاز نیست و در توزیع نیز موانعی وجود دارد. بخش عمده‌ای از گاز مایع استان سیستان و بلوچستان از سوی شرکت پرسی ایران گاز و از طریق ناوگان ریلی تأمین می‌شود.

اما توزیع گاز از طریق ناوگان ریلی نیز بعضا به خاطر کمبود واگن‌، توقف در استان‌های دیگر یا مشکلات ناشی از تخریب ریل با وقفه‌هایی مواجه می‌شود.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان ورود منظم هفته‌ای ۲۴ واگن گاز مایع به استان را یک ضرورت دانسته و وعده داد که این ضرورت از سوی سازمان پرسی ایران گاز از این پس انجام خواهد شد.

نرسیدن سوخت‌ به مدت یک روز می‌تواند یک استان را تا چند روز دچار بحران کند.

سال گذشته در وضعیتی که سیل و آبگرفتگی بخش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان را با بحران جدی مواجه کرده بود، مردم این استان محروم در سرمای زمستان با کمبود جدی سوخت، گاز مایع و وسایل گرم‌کننده دست و پنجه نرم کردند.