درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌‌باغ با تبادل آتش سنگین بین طرفین تا شامگاه گذشته ادامه داشت. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به یک جنگ نیابتی دیگر در منطقه هشدار داد. او می‌گوید نزدیک به دو هزار نیروی جهادی ستیزه‌جو از خاورمیانه به منطقه قره‌باغ اعزام شده‌اند.

مناقشه قره‌باغ – تصویری از یک ساختمان مسکونی در شهر ترتر در آذربایجان (عکس از BULENT KILIC / AFP)

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه کامرسانت از آغاز یک جنگ نیابتی دیگر در منطقه قره‌باغ اظهار نگرانی کرد. لاوروف گفت:

«ما طبعاً نگران یک جنگ نیابتی دیگر با مشارکت نیروهای جهادی خاورمیانه در منطقه قره‌باغ هستیم. ما چندین بار از بازیگران خارجی خواستیم ظرفیت‌های خود را به کار بگیرند و مانع از اعزام نیروهای جهادی به منطقه بشوند. تعداد آن‌ها در حال حاضر حدود دو هزار نفر است.»

لاوروف در ادامه این گفت‌وگو اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود در این‌باره تلفنی گفت‌وگو کرده است.

درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ ۲۷ سپتامبر سال جاری آغاز شد و همچنان ادامه دارد. ترکیه با آموزش نیروها و با تجهیز ارتش آذربایجان با پهپاد و سامانه‌های دفاع هوایی از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند. مقامات ارمنستان ترکیه را متهم می‌کنند که با اعزام نیروهای جهادی از سوریه به منطقه قره‌باغ در این درگیری به طور مستقیم مشارکت دارد. ترکیه اما این اتهام را رد می‌کند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است اعزام نیروهای جهادی از سوریه به قره‌باغ را تأیید کرده است.

تا شامگاه سه‌شنبه درگیری‌ها با تبادل آتش سنگین توپخانه و پرتاب موشک و حملات پهپادی ادامه داشت. هفته گذشته میانجیگری آمریکا برای پایان دادن به درگیری‌ها بی‌‌ثمر ماند. بلافاصله بعد از اعلام آتش‌بس، درگیری‌ها مجدداً آغاز شد. دو هفته قبل هم میانجیگری روسیه به نتیجه نرسید.

جمعه گذشته طرفین درگیری متعهد شده بودند که از حمله به مناطق مسکونی خودداری کنند. اما هیچیک از طرفین به این تعهد پایبند نماند.

شامگاه گذشته، ستِپاناکِرت یا خان‌کَندی با نام قدیمی واراراکن مرکز مکان مورد مناقشه، جمهوری آرتساخ (جمهوری قره‌باغ سابق)، هدف گلوله‌باران توپخانه قرار گرفت و چند موشک نیز به شهر شوشی (یا شوشا) در منطقه مورد مناقشه نارگونو در جنوب قفقاز اصابت کرد.

الهام علی‌اوف، رئیس جمهوری آذربایجان خواهان الحاق قره‌باغ به جمهوری آذربایجان و عقب‌نشینی نیروهای ارمنستان از منطقه است. در این فاصله نیروهای جمهوری آذربایجان کنترل برخی مناطق در قره‌باغ را به دست گرفته‌‌اند و از سمت جنوب در حال پیشروی‌اند با این هدف که ارتباط قره‌باغ با ارمنستان را قطع کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در ادامه مصاحبه با کامرسانت خاطرنشان کرد که روسیه همچنان خواهان برقراری آتش‌بس در منطقه است. اعزام نیروهای حافظ صلح زیر چتر سازمان امنیت و همکاری اروپا یکی از گزینه‌هاست.   

بیشتر بخوانید: