جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰  با کسب ۲۷۳ رأی الکترال و بیش از ۷۳ میلیون رأی عمومی شهروندان آمریکا دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان را شکست داد و در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شد.

جو بایدن در کنار کمالا هریس-عکس از شاتراستاک

روز هفت نوامبر و پنج روز پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در ایالات متحده آمریکا، چندین رسانه، از جمله سی‌ان‌ان و نیویورک تایمز با مشخص شدن وضعیت آرای ایالت پنسیلوانیا، جو بایدن را برنده این انتخابات معرفی کردند.

نیویورک تایمز نوشت: «بایدن ترامپ را شکست داد».

سی ان ان نوشت: «بایدن برنده شد».

کاملا هریس که در این رقابت‌ها به عنوان یار انتخاباتی جو بایدن حضور داشت، اولین زنی است که به مقام معاونت ریاست جمهوری آمریکا می‌رسد. تا امروز هر ۴۸ معاون رییس جمهوری آمریکا همگی مردانی سفید پوست بوده‌اند.

 جو بایدن کیست؟

جوزف رابینت بایدن، معروف به جو بایدن سال  ۱۹۴۲ در پنسیلوانیا بدنیا آمد. بایدن به مدت هشت سال و در دولت باراک اوباما به عنوان چهل و هفتمین معاون رییس جمهوری آمریکا خدمت کرد و پس از سوگند در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ چهل و ششمین رییس جمهوری آمریکا خواهد شد.

بایدن در اسکرانتون پنسیلوانیا و منطقه نیوکاسل در دلاور بزرگ شد. جو بایدن مدرک لیسانس خود را سال ۱۹۶۵ از دانشگاه دلاور گرفت و سال ۱۹۶۸ از دانشکده حقوق دانشگاه سیراکیوز ایالت نیویورک فارغ التحصیل شد. 

جو بایدن زمان دانشجویی- ۱۹۶۵

بایدن بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲ به کار وکالت پرداخت ، تا سال ۱۹۷۲ که در سن ۲۹ سالگی به عنوان پنجمین سناتور جوان‌ تاریخ آمریکا به سنای آمریکا راه یافت. او شش بار در انتخابات سنا پیروز شد و به رکورد طولانی‌ترین سناتوری از ایالت دلاور را دارد. در کنار خدمت در سنای آمریکا، جو بایدن  بین سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ به تدریس در دانشکده حقوق وایدنر در ولمینگتون نیز اشتغال داشت.

جو بایدن در دوران خدمت در سنا بیشتر بر روی روابط خارجی، حقوق جزایی و سیاست‌گذاری در مورد مواد مخدر تمرکز داشت.

جو بایدن ۷۷ ساله  مسن‌ترین رییس جمهوری خواهد بود که وارد کاخ سفید می‌شود.  بایدن یک بار هم در سال۱۹۸۷تلاش کرد تا از سوی  حزب دموکرات برای انتخابات سال ۱۹۸۸ نامزد شود. در آن سال اما جورج بوش پدر از حزب جمهوری خواه مایکل دوکاکیس نامزد دموکرات‌ها را با اختلاف نسبتا زیادی شکست داد ورییس جمهوری شد.

بایدن بار دیگر ۲۰۰۸ در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات حاضر شد اما نهایتاً کنار کشید و به عنوان معاون رئیس‌جمهوری به رقابت‌ها رفت.

جو بایدن در زمان معاونت ریاست جمهوری- کاخ سفید – ژانویه ۲۰۱۳

جو بایدن پس از آنکه در ماه دسامبر توسط الکتورها رسما انتخاب شد، در روز بیستم ژانویه بر روی پله‌های ساختمان کاپیتول (کنگره) در پایتخت به عنوان چهل و ششمین رییس جمهوری آمریکا سوگند یاد می کند و سپس راهی کاخ سفید به آدرس شماره ۱۶۰۰ خیابان پنسیلوانیا در شهر واشنگتن دی‌سی می‌شود تا برای ۴ سال رییس جمهور آمریکا باشد.

مراسم سوگند ریاست جمهوری پرزیدنت ترامپ، جو بایدن و چاک شومر در حال تماشای دست دادن ترامپ و اوباما – ژانویه ۲۰۱۷ – عکس از کریستین ریکاردو

در همین زمینه: