در حالی که قیمت گوجه فرنگی در دو ماه گذشته حدود ۱۰ برابر افزایش یافته، انتشار تصاویر «معدوم کردن» گوجه‌های صادراتی در مرز ایران و عراق راز افزایش ناگهانی قیمت این کالا را فاش کرده است.

روزانه ۲۰۰ کامیون با بار گوجه فرنگی در پشت مرز عراق معطل می‌مانند. عراق تنها به هفتاد کامیون اجازه ورود می‌دهد. تجار هم گوجه‌ها را نابود می‌کنند.

در روزهای گذشته تصاویر و ویدئوهایی از نابودن کردن بار کامیون‌های حامل بار گوجه‌فرنگی در مرز ایران و عراق منتشر شد. خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، یکشنبه ۱۸ آبان علت بازگردادندن این کامیون‌ها و از بین بردن بار آنها را « عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پایین بودن کیفیت» گزارش کرد.

براساس این گزارش دولت عراق در ماه‌های گذشته تعرفه واردات گوجه‌فرنگی از ایران را از ۶۰۰ دینار به صفر کاهش داده و همین اقدام موجب «صادرات روزانه ۲ هزار تن» گوجه تازه از ایران به این کشور شده است.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران هم از معطل ماندن ۲۰۰ کامیون حامل بار گوجه‌فرنگی در مرز پرویزخان و خراب شدن بخشی از بار آنها خبر داد و نوشت: تفاوت قیمت زیاد محصولات کشاورزی مانند گوجه‌فرنگی در بازار داخلی و صادراتی، باعث صادرات بی‌رویه به کشورهای همسایه مانند عراق شده است که علاوه بر ایجاد رقابت منفی و اشباع بازار این کشور، باعث پس‌زدن این محصولات می‌شود.

صدرالدین نیاورانی «نائب‌رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی» در پیوند با همین موضوع به این خبرگزاری گفت:

مرز کشور عراق بعضی اوقات به‌دلایل مختلف داخلی خود و تعطیلات بسته می‌شود و اجازه ورود هیچ محصولی را نمی‌دهند.

فرماندار قصرشیرین در استان کرمانشاه هم افزایش یک‌باره صادرات گوجه‌فرنگی از ایران به عراق را تائید کرده است. به گفته او تجار روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ کامیون گوجه‌فرنگی وارد مرز رسمی پرویزخان می‌کنند اما تنها ۷۰ کامیون صادر می‌شود.

براساس گزارش رسانه‌های داخلی ایران نهادهای رسمی قیمت یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی را ۷ هزار تا ۱۱ هزار تومان اعلام کرده‌اند. در سطح خرده‌فروشی و فروشگاه‌های میوه و مواد غذایی اما این کالای خوراکی با نرخ ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.