به دنبال اخراج مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا از سوی دونالد ترامپ، و معرفی کریس میلر به عنوان وزیر جدید، چندین مقام ارشد پنتاگون استعفا کردند. پس از این استعفاها، شخصیت‌های سیاسی نزدیک به ترامپ بلافاصله به جای آنان منصوب شدند.

پس از اینکه دونالد ترامپ از طریق توییتر مارک اسپر وزیر دفاعش را اخراج کرد، برخی از مقام‌های ارشد پنتاگون استعفاء کردند.

به گزارش پولیتیکو روز سه‌شنبه، دهم نوامبر پس از اینکه چند مقام ارشد در پنتاگون استعفاء کردند، کابینه ترامپ بالافاصله این مسندها را با افراد وفادار به رئیس جمهوری فعلی آمریکا پر کرد.

جیمز اندرسون، مسئول سیاست‌گذاری پنتاگون یکی از مقام‌های مستعفی است. او پس از درگیری مکرر با کاخ سفید بر سر انتصاب نیروهای وفادار به ترامپ در مسند‌های کلیدی مربوط به امنیت ملی، استعفا کرد.

جایگزین اندرسون ژنرال بازنشسته آنتونی تاتا اعلام شد. تاتا از طرفداران ترامپ و از نظریه‌پردازان نظریه‌های توطئه است که بارک اوباما را تروریست خطرناک مسلمان می‌داند. او همچنین در مقطعی این را مطرح کرده بود که دولت پنهانی در آمریکا بر سر کار است و سازمان سیا می‌خواهد دونالد ترامپ را ترور کنند. اندرسون از متخصصانی است که مدام به فاکس نیوز به عنوان حامی کابینه ترامپ دعوت می‌شود.

دونالد ترامپ پیش از این هم سعی کرده بود که تاتا را بر مسند مسئول سیاست‌گذاری پنتاگون بنشاند. اما پس از مخالفت برخی از سناتورها، سنا جلسه پرسش و پاسخ مربوط به این انتقال را کنسل کرد و کاخ سفید هم نامزدی او را برای این مسند پس گرفت. تاتا اکنون مسند سیاست‌گذاری را به طور موقت و در فرآیند جایگزینی وزیر قدیم با وزیر جدید به عهده می‌گیرد و برای این مسند موقت سیاسی، تاید سنا را لازم ندارد.

بعد از ظهر روز سه‌شنبه هم جن استوارت، رئیس ستاد وزیر دفاع تازه منصوب شده – کریس میلر – استعفا کرد. جایگزین او کش پاتل است. پاتل یک چهره امنیتی است که تا کنون در چندین پرونده امنیت ملی برای کابینه ترامپ نقش مشاور را داشته است. او هم نزدیکان کابینه ترامپ است و کسی است که در رابطه با بی‌اعتبار کردن تحقیقات بازرس مولر در پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، نقش اساسی ایفا کرده است.

جوزف کرنان، معاون اطلاعات و امنیت وزارت دفاع هم روز سه شنبه استعفا کرد. کابینه ترامپ جایگزین رو را عزرا کوهن معرفی کرد. کوهن از نزدیکان مایکل فلین است و در زمان فلین در پنتاگون مشاور امنیت ملی بوده است.

پولیکتیو و دیگر رسانه‌های آمریکایی پیش‌بینی کرده‌اند که  در انتقال پر تنش قدرت از دولت دونالد ترامپ به دولت جو بایدن احتمال دارد لیست مقام هایی که از مسند‌های کلیدی نظامی و امنیتی استعفاء می‌کنند یا از سوی ترامپ اخراج می‌شوند  بلندتر هم بشود. گزارش‌هایی مبنی بر احتمال اخراج کریس ورای -رییس پلیس فدرال آمریکا (FBI) – و رئیس سازمان سیا، جینا هاسپل هم منتشر شده است.

در همین زمینه: