آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران در تأسیساتی که در نطنز در زیر زمین احداث شده، نخستین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته را نصب کرده است و قصد دارد دو آبشار دیگر را نیز نصب کند. میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۴۴۳ کیلوگرم افزایش یافته است. نماینده ایران در آژانس این گزارش را نمایانگر تداوم همکاری ایران با آژانس جلوه داد.

تأسیسات هسته‌ای ایران در نطنز. همزمان با افزایش تولید اورانیوم در نطنز وزی ارتباطات از نصب یک فایروال برای جلوگیری از خرابکاری صنعتی خبر داد. تأسیسات نطنز در سال ۸۹ هدف بدافزار استاکس‌نت قرار گرفت (عکس: آرشیو)

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح پنجشنبه ۲۲ آبان در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت:

«این گزارش در کنار تایید کاهش تعهدات برجامی ایران و اقدامات ایران در این راستا، به همکاری بین ایران و آژانس در حوزه‌های مختلف اشاره و همچنین اظهار می‌دارد آژانس به فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی خود در خصوص تعهدات مرتبط ایران ادامه داده است.»

خبرگزاری رویترز شامگاه چهارشنبه ۲۱ آبان/ ۱۲ نوامبر با استناد به نسخه‌ای از گزارش تازه آژانس اتمی که در اختیار دارد گزارش داد که ایران نخستین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m را در زیر زمین در تاسیسات هسته‌ای نطنز نصب کرده اما هنوز به این آبشار گاز هگزافلوراید اورانیوم تزریق نکرده است.

بامداد پنج‌شنبه ۱۲ تیر سال جاری بخشی از تأسیسات روزمینی این سایت دچار آتش‌سوزی شد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد حادثه در سیلویی اتفاق افتاد که در آن سانتریفیوژهای نسل جدید برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو اورانیوم غنی‌شده بر اساس دستور علی خامنه‌ای تولید می‌‌شد. شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده بود که به دلایل حادثه در تأسیسات هسته‌ای نطنز پی برده اما آن را فعلاً به سبب ملاحظات امنیتی اعلام نمی‌کند. خبرهای تأیید نشده‌ای مبنی بر شناسایی چند نفر که در این خرابکاری دست داشتند، منتشر شده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت احتمال داده بود که «عناصر داخلی» در انفجار دست داشته‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۲ برابر محدودیت اعلام‌شده در توافق هسته‌ای برجام است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات که نام او افشا نشده گزارش داده است که ایران در تأسیسات زیرزمینی تازه‌ای در نطنز احداث دو آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-4 و IR-6 را هم آغاز کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این گزارش فصلی که برای اعضای شورای حکام ارسال شده اعلام کرد که میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۴۴۳ کیلوگرم افزایش یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علاوه بر این گزارش داده ایران همچنان به غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۴.۵ درصد ادامه می‌دهد که از سقف ۳.۶۷ درصد تعیین‌شده در توافق هسته‌ای برجام بالاتر است.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با فارس ادعا کرد که ایران «الزامات پادمانی» را در نظر خواهد گرفت.

علاوه بر میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده، یکی دیگر از موارد اختلاف شورای حکام با ایران غنی‌سازی اورانیوم در دو مکان مخفی، یکی در حوالی تهران و دیگری در شهرضای اصفهان تا قبل ار توافق هسته‌ای است. غریب‌آبادی گفت:

«به رغم تفاوت نظرهای فنی ما با آژانس، تعاملات در این زمینه بین دو طرف با هدف حل و فصل نهایی موضوع همچنان ادامه دارد و باید از هرگونه اظهارنظر عجولانه پرهیز کرد.»

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شصت و چهارمین مجمع عمومی آژانس در وین که به‌شکل مجازی برگزار شد یادآوری کرد که نمونه‌برداری از یک مکان انجام شده و از مکان دوم هم به زودی نمونه‌برداری می‌شود. مشخص نیست که نمونه‌برداری از مکان دوم انجام شده یا نه. غریب آبادی در این‌باره سکوت کرد.

بیشتر بخوانید: