شورای امنیت سازمان ملل که قرار بود به درخواست سه کشور آفریقایی نشست ویژه‌ای درباره درگیری‌های منطقه تیگرای اتیوپی برگزار کند با انصراف این کشورها این نشست را لغو کرد. کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل از طرف‌های درگیری در اتیوپی خواست تا از غیرنظامیان در منطقه تیگرای محافظت کنند.

پرچم سازمان ملل متحد ـ عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نشست سه‌شنبه ۲۴ نوامبر / ۴ آذر شورای امنیت درباره درگیری‌های نظامی در منطقه تیگرای اتیوپی لغو شد.

این نشست به درخواست سه کشور تونس، آفریقای جنوبی سنت وینسنت و گرنادین‌ها قرار بود به‌شکل غیرعلنی و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شود اما این سه کشور اعلام کردند که قصد دارند به تلاش‌های منطقه‌ای برای حل این بحران ادامه دهند و از برگزاری چنین نشستی انصراف می‌دهند.

درگیری‌های ارتش اتیوپی و نیروهای جبهه آزادی‌بخش تیگرای از ۴ نوامبر / ۱۴ آبان آغاز شده است. این درگیری‌ها احتمالاً هزاران کشته و بیش از ۳۰ هزار پناهجو در کشور همسایه سودان بر جای گذاشته است.

آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی شامگاه یکشنبه گذشته به نیروهای تیگرای مهلت سه روزه داد تا قبل از آغاز حمله ارتش به مِکِله، مرکز تیگرای، خود را تسلیم کنند.

دبرتسیون گبرمایکل، رهبر تیگرای و جبهه آزادی‌بخش این منطقه گفته است که نیروهای او در برابر فشار مقاومت می‌کنند و تسلیم نخواهند شد.

سازمان ملل همچنین روز سه‌شنبه بار دیگر از طرف‌های درگیر در اتیوپی درخواست کرد تا از غیرنظامیان منطقه تیگرای محافظت کنند.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت که هم دولت مرکزی و هم جبهه آزادی‌بخش تیگرای باید دستورالعمل‌های روشنی در این زمینه به سربازان خود بدهند. باشله به‌شدت نسبت به نقض بیش از پیش قوانین بشردوستانه بین‌المللی هشدار داد و از گزارش‌های مبنی بر نزدیک شدن ارتش اتیوپی به مِکِله ابراز نگرانی کرد.

بیشتر بخوانید: