حسن روحانی در سخنان تازه‌ای بدون اشاره به احتمال مذاکره بین ایران و دولت آینده آمریکا از دولت جو بایدن خواست تا سیاست‌های ترامپ در مورد ایران را «با صراحت» محکوم کند. او گفت اگر دولت آینده آمریکا به تعهدات خود بازگردد ایران و آمریکا می‌‍‌‌توانند به شرایط قبل از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ بازگردند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ـ عکس از آرشیو

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۵ آذر در نشست هیئت دولت درباره پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روی کار آمدن دولت جدید این کشور اظهارنظر کرد. او سیاست جمهوری اسلامی را «تعهد در برابر تعهد» و «کاهش تنش در برابر کاهش تنش» خواند و گفت اگر چنین اراده‌ای در رهبران آینده آمریکا نیز وجود داشته باشد «حل مسأله بسیار آسان است»:

«ایران و آمریکا می‌‍‌‌توانند تصمیم بگیرند و اعلام کنند که به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ بازگردند، هم ما بازخواهیم گشت و هم آمریکا به آن شرایط بازگردد. این می‌تواند حل بزرگی برای مشکلات باشد و مسیر و شرایط را تغییر دهد. گره اصلی با یک اراده و تصمیم گشاده خواهد شد.»

در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا در میان شمار زیادی از مقامات بلندپایه سیاسی، نظامی و اقتصادی ایالات متحده، سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.

حسن روحانی از «پایان دوره ترامپیسم» اظهار خوشوقتی کرد و دونالد ترامپ را به‌عنوان «کسی که بدترین جنایت‌ها را در تاریخ آمریکا نسبت به ملت‌های مستقل انجام داد» معرفی کرد و گفت:

«خدا را شکر که این شَر از سر مردم آمریکا و از سر مردم منطقه کم شد.»

روحانی افزود:

«دولت آتی آمریکا باید کارهای بزرگی انجام دهد و بتواند اقداماتی که چهره آمریکا را تخریب کرد را جبران کند. ما امیدواریم دولت آینده آمریکا در اولین قدم‌های خود سیاست‌های ترامپ را نسبت به ایران با صراحت محکوم کند و سیاست‌های نادرستی که دولت قبلی اعمال کرد را اصلاح کند.»

حسن روحانی ۲۱ آبان نیز در نشست هیئت دولت درباره رابطه ایران و آمریکا پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده گفته بود که از فرصت‌های پیش‌آمده باید استفاده کرد.

این در حالی است که روز گذشته، سه‌شنبه ۴ آذر علی خامنه‌ای مذاکره برای لغو تحریم‌ها را رد کرد و سیاست درست را «خنثی‌سازی» تحریم‌ها دانست و گفت این راه اگرچه سختی‌ها و مشکلاتی دارد اما «خوش‌عاقبت» است:

«اگر با تلاش و ابتکار و با سینه سپر کردن در مقابل مشکلات بتوانیم بر تحریم‌ها غلبه کنیم و طرف مقابل بی‌اثر شدن تحریم‌ها را ببیند، به‌تدریج دست از تحریم برخواهد داشت.»

با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برخی از مسئولان جمهوری اسلامی به بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها چشم دوخته‌اند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیش‌تر درباره وضع برجام پس از پیروزی بایدن گفته بود:

«لغو تحریم‌ها زمان‌بر نیست. اگر آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل کند، ایران هم به‌طور کامل به توافق هسته‌ای بازمی‌گردد.»

با این حال موضع علی خامنه‌ای نشان می‌دهد که رهبر جمهوری اسلامی با مذاکره برای لغو تحریم‌ها موافق نیست. او تأکید کرد که «باید بنا را بر این بگذاریم که گشایشی از خارج انجام نخواهد شد».

بیشتر بخوانید: