پارلمان اسکاتلند به اتفاق آرا قانونی را تصویب کرد که محصولات دوران پریود ماهانه را رایگان می‌کند. اسکاتلند با تصویب این قانون نخستین کشور در جهان است که این گام را برداشته است. این محصولات هم اکنون در مکان‌های عمومی مانند داروخانه‌ها، خانه محلات و باشگاه‌های جوانان موجود است.

در این کشور در سال ۲۰۱۸ کالاهایی مانند نوار بهداشتی و تامپون برای دانشجویان رایگان شد. اکنون با تصویب این قانون تمام زنان اسکاتلند می‌توانند به رایگان به این محصولات بهداشتی دسترسی داشته باشند. این اقدام بخشی از برنامه مبارزه با فقر دوران قاعدگی است.

در سال ۲۰۱۷ طی تحقیقی مشخص شد که حدود ۱۰ درصد از دختران در انگلیس قدرت خرید محصولات دوران عادت ماهانه‌شان را ندارند و به این دلیل در هر ماه چند روز در مراکز عمومی و مدارس حاضر نمی‌شوند. 

نخست وزیر اسکاتلند، نیکولا استورجون این قانون را «سیاستی مهم برای زنان و دختران» خواند. او در صفحه شخصی توییتر خود نوشت:

«مفتخرم که به این قانون پیشگامانه رأی داده‌ام، قانونی که اسکاتلند را به نخستین کشور در جهان تبدیل می‌کند که محصولات دوران پریود ماهانه را به صورت رایگان به هر کسی که نیاز داشته باشد ارائه می‌دهد.»

مونیکا لنون، نماینده حزب کارگر اسکاتلند، نویسنده این لایحه گفت:

«هیچ کس دیگر نباید نگران این باشد که تامپون بعدی، نوار بهداشتی یا کالای قابل استفاده مجدد از کجا می‌آید. اسکاتلند آخرین کشوری نیست که فقر دوران پریود را به تاریخ ارجاع می‌دهد‌، اما ما می‌توانیم اولین باشیم.»

در انگلیس و نیوزیلند محصولات بهداشتی نیز به صورت رایگان در مدارس ارائه می‌شود.  

استفاده از نوار بهداشتی و تامپون در دوران پریود از نیازهای اولیه زنان است، اما فقر به برخی از زنان اجازه نمی‌دهد این کالاهای بهداشتی را تهیه کنند. بخشی از مردم ایران به دلیل شدت فقر توانایی خرید خوراک کامل روزانه‌شان را از دست داده‌اند و سفره‌ها روز به روز خالی‌تر شده است. در این شرایط تأمین غذا، پوشاک و سرپناه برای برخی از مردم بر تهیه محصولات بهداشتی دوران قاعدگی اولویت دارد. بی‌شک بسیاری از زنان طبقات فرودست و حاشیه‌نشین توانایی خرید این کالاها را ندارند، اما در این باره تحقیقاتی صورت نگرفته است. 

بیشتر بخوانید: