پنج‌شنبه ششم آذر کاربران ایرانی در توییتر با استفاده از هشتگ «#نه_به_تقسیم_بلوچستان» به طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان اعتراض کردند. از عمده دلایل مخالفت با این طرح تغییر بافت جمعیتی، عمیق‌تر شدن شکاف تبیعیض و نگرانی از حذف نام «بلوچستان» است.

طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان، چهارشنبه ۲۸ آبان در جلسه علنی مجلس اعلام وصول شد.

اگرچه این اولین بار نیست که موضوع تفکیک استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین استان‌های ایران مطرح می‌شود، اما هر بار به دلیل مخالفت گسترده مردم، فعالان مدنی و نمایندگان استان مسکوت مانده است و آخرین مورد آن سال ۱۳۹۷ بود. اکنون بعد از دو سال این طرح مجددا بدون ارائه هیچ‌گونه جزئیاتی و در حالی که معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار گفته بود هنوز کارشناسی‌های لازم بر روی طرح صورت نگرفته، در مجلس اعلام وصول شد.

استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های محروم با شاخص توسعه انسانی بسیار پایین است، از این‌رو یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مخالفان این طرح، علاوه بر تغییر بافت جمعیتی و فرهنگی این استان، افزایش تبعیض‌ در برخی مناطق است.

کاربران در توییتر با استفاده از هشتگ «#نه_به_تقسیم_بلوچستان» مخالفت خود با این طرح مجلس را نشان دادند و این هشتگ با بیش از ۶۳ هزار توییت، به ترند اول در توییتر فارسی تبدیل شد. کاربران در توییت‌هایشان از اهمیت فقرزدایی، تقسیم عادلانه ثروت در کشور، تجربه شکست خورده تفکیک بخش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان در گذشته و استفاده از نیروهای بومی برای سمت‌های مهم پرداختند.

خلیل‌الله بلوچی، از فعالین مدنی بلوچ نوشت:

«ما پیشرفت سیستان و بلوچستان را در تقسیم آن نمی‌بینیم، اگر هر شهر یک استان شود، تا سرمایه‌ها برابر تقسیم نشوند و مدیر کارآمد نباشد، همین فقر است و همین محرومیت! #نه_به_تقسیم_بلوچستان»

فرزین کدخدایی، از دیگر فعالین بلوچ به نقسیم ناعادلانه ثروت و منابع اشاره کرد:

«بجای تقسیم بلوچستان،ثروت و منابع و یا حداقل آب را تقسیم کنید! #نه_به_تقسیم_بلوچستان»

فقدان آب آشامیدنی در بسیاری از نقاط استان سیستان و بلوچستان حتی افت فشار و قطعی‌های مکرر آب در شهر زاهدان به عنوان مرکز استان، از جمله مهم‌ترین مشکلات این استان محروم است. الله‌بخش ریگی، رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان دوم خرداد سال جاری اعلام کرد ۶۱ درصد از گستره این استان برابر با ۱۱۱ هزار کیلومتر مربع درگیر خشکسالی بسیار شدید است.

اما علاوه بر خشکسالی، بزرگ‌ترین استان ایران از مشکل عدم لوله‌کشی آب رنج می‌برد. به گفته نماینده سیستان‌وبلوچستان در شورای عالی استان‌ها، تنها ۱۹ درصد از شهرستان مهمی مانند چابهار از نعمت شبکه آب شرب سالم و لوله‌کشی برخوردار است. حدود سه هزار روستا در سطح استان فاقد شبکه آبرسانی هستند و به شکل سقایی اداره می‌شوند. در این میان حدود ۱۳۰۰ روستا هم به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند.

کاربری به نام تایگر نوشت:

«وقتی از مشکلات کشور مینالی و از وضعیت سیستان و بلوچستان بی‌خبری یعنی هنوز ، حد تبعیض و محرومیت را درک نکردی! #نه_به_تقسیم_بلوچستان»

کاربر دیگری به نام آریاتس، از محرومیت شهروندان بلوچ و فقدان مدارک شناسایی نوشت:

«هموطن منتظر کارت ملی هستی ؟ ۳۰ درصد شهر ۳۰ هزار نفری زاهدان شناسنامه ندارند یعنی از کوچکترین حق شهروندی محرومند برای مظلومیت بلوچ فریاد میزنم #بلوچ_تنها_نیست #نه_به_تقسیم_بلوچستان»

خردادماه سال جاری در حالی زمزمه طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان بار دیگر مطرح شد، کارزاری به نام «نه به تقسیم استان سیستان و بلوچستان» در وب‌سایت «کارزار» توسط مردم استان سیستان و بلوچستان شکل گرفت که تنها در مدت یک‌ماه بیش از ۱۱ هزار نفر آن را امضا کردند.

در روزهای گذشته دادخواستی دیگری که مجلس شورای اسلامی را خطاب قرار بود در مخالفت با اعلام وصول طرح تقسیم استان سیستان و بلوچستان شکل گرفت.

برای مشاهده این دادخواست و امضای آن اینجا را کلیک کنید.

  • در همین زمینه