کرونا جان یک پرستار دیگر در ایران را گرفت. اعضای شورای عالی پرستاری و هیئت مدیره نظام پرستاری در نامه‌ای به رئیس دولت از جان باختن ۳۰ پرستار در آبان و ۸۴ پرستار از زمان اعلام رسمی همه‌گیری کرونا در ایران خبر دادند.

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، یکشنبه ۹ آذر گزارش کرد: زرین رئیسی، پرستار شاغل در بیمارستان منطقه معدنی گل‌گهر در سیرجان براثر کرونا جان باخته است.

رئیسی همانند بسیاری از پرستاران شاغل در ایران به واسطه یک شرکت پیمانکاری تامین انسانی مشغول به کار بود.

یک روز قبل، شنبه ۸ آذر اعضای شورای عالی پرستاری و هیئت رئیسه نظام‌های پرستاری سراسر ایران در نامه‌ای به حسن روحانی از بی‌توجهی مسئولان به مطالبات پرستاران گلایه کردند و نسبت به فرسودگی و خستگی و اعتراضات همکاران خود هشدار دادند.

در آغاز این نامه که از حسن روحانی خواسته شده تا در آستانه روز پرستار با حذف تشریفات بروکراتیک «مسیر میان‌بر برای استخدام سریع و فوری حداقل ۳۰ هزار نفر نیروی جدید و تازه نفس کادر پرستاری، و تسریع در تغییر وضعیت نیروهای مدافع سلامت شرکتی» اتخاذ شود، شمار پرستارانی که از اسفند سال گذشته بر اثر کرونا جانشان را از دست دادند، ۸۴ نفر اعلام شد.

۵۴ تن از این پرستاران در فاصله اسفند ۹۸ تا پایان مهر ۱۳۹۹ قربانی کرونا شدند و ۳۰ تن دیگر در آبان ماه.

در نامه فوق، پرستاران به رئیس دولت از کاهش دستمزد و کارانه پرستاران به بهانه کاهش درآمد بیمارستان‌ها، استخدام نشدن نیروی کاری جدید و عملی نشدن وعده‌های وزارت بهداشت مبنی بر افزایش دستمزد پرستاران گلایه کرده و نوشته‌اند:

« در این شرایط به علت عدم افزایش نیرو و شرایط خاص بیماری و بیماران کرونایی؛ فشار کاری و روحی- روانی زیادی به کادر درمان و پرستاران وارد شده، به گونه ای که در برخی از بیمارستان‌ها و بخش‌های کرونا هر ۱۰ بیمار و بلکه بیشتر به یک پرستار سپرده می شود.»

هیئت مدیره نظام‌های پرستاری از حسن روحانی و ستاد ملی مقابله با کرونا خواسته‌اند در آستانه روز پرستارموارد مصوبات ویژه‌ای را برای حقوق پرستاران تصویب و اجرایی کند.

  • مطالبات پرستاران از روحانی:
  • تسریع واتخاذ مسیر میان بر و ترک تشریفات بروکراتیک برای استخدام سریع و فوری حداقل ۳۰ هزار نفر نیروی جدید و تازه نفس کادر پرستاری و تسریع در تغییر وضعیت نیروهای مدافع سلامت شرکتی.
  • بررسی و بازنگری کمی و کیفی امکانات محافظتی و ایمنی موثردر بیمارستانها، بخشها و نیز تجدیدنظر جدی در شرایط و محیط های کاری مدافعین سلامت مانند رختکن ها، اتاق‌ها و محل های استراحت موقت، به ویژه در بیمارستانها و شهرهایی که آمار مرگ و میر بالایی دارند.
  • اجرای کامل قانون بهره وری در رابطه با مشاغل سخت واعمال امتیازات سختی کار متناسب با بخش‌های مذکور.  
  • محاسبه ساعت کار تمام پرستاران شاغل در بیمارستانها با ضریب ۱/۵ برای ساعت کاری تمام بخش‌های بیمارستانی درایامی که سایر کارکنان دولت تعطیل یا دورکار هستند و ضریب ۲ با یک هفته استراحت درهرماه بدون کاهش حقوق مزایا و بدون امکان خرید و ذخیره این یک هفته (به منظور تجدید قوا) ویژه نیروهای بخش‌های کرونایی.
  • عدم کسر کارانه و اضافه کار مدافعین سلامت که به کرونا مبتلا می شوند واجبارا از کار در بخش و بیمارستان منفک می شوند که متاسفانه در بعضی بیمارستانها  کسر می کنند. 
  • تسریع در پرداخت معوقات و‌ عدم کاهش  میزان کارانه مدافعین سلامت در این روزهای سخت به بهانه کاهش درآمد بیمارستانها و تسریع در اصلاح نظام پرداخت ناکارآمد نظام سلامت که دقیقاً در تضاد با نیاز واقعی بیماران و خدمات ارزشمند تمام گروههای ارائه دهنده خدمت است. یعنی اجرای قانون تعرفه گذاری برای پرستاران که این روزها اهمیت وارزش خدمات آنها برهمگان روشن ومبرهن است.
  • تسریع در صدور احکام فوق العاده ویژه برای تمام نیروهای مدافع سلامت اعم از رسمی، شرکتی، قرار دادی و… در یکی دوهفته جاری و قبل از روز پرستار امسال (۳۰ آذرماه جاری). 
  • تعیین مکان ویژه و مناسب با امکانات لازم جهت تشخیص؛ قرنطینه و درمان رایگان مدافعین سلامت و خانواده های این عزیزان که مبتلا می‌شوند اعم از تمام نیروهای رسمی؛ قراردادی و شرکتی و…به دلیل لزوم جلوگیری از انتقال ویروس به خارج از بیمارستانها و به خانواده‌های این عزیزان انجام شود.

بیشتر بخوانید: