در حالی‌که خبرگزاری رویترز به‌نقل از مقام‌های امنیتی عراق اعلام کرده بود که یک فرمانده سپاه پاسداران و سه شبه‌نظامی در یک حمله هوایی در مرز عراق و سوریه کشته شده‌اند، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی این گزارش را «خبرسازی» خواند و فرمانده حشد الشعبی استان انبار عراق نیز آن را تکذیب کرد.

گروهی از اعضا و فرماندهان سپاه پاسداران در دیدار با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی – عکس از سایت خامنه‌ای

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت مقام‌های امنیتی عراق دوشنبه ۳۰ نوامبر / ۱۰ آذر اعلام کردند که در یک حمله هوایی به خودروی حامل یک فرمانده سپاه پاسداران و چند شبه‌نظامی در ساعات اولیه یکشنبه ۲۹ نوامبر / ۹ آذر، این فرمانده و سه نفر دیگر کشته شدند.

براساس این گزارش حمله زمانی صورت گرفته که خودروی آن‌ها که پر از سلاح بود از مرز عراق وارد خاک سوریه شده بود.

دو مقام امنیتی عراق همچنین گفته‌اند که شبه‌نظامیان عراقی در بیرون آوردن اجساد این افراد از خودرو کمک کرده‌اند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز در گزارشی به نقل از منابع محلی نوشت مسلم شهدان یکی از فرماندهان سپاه پاسداران و محافظان همراه او مدتی بعد از ورود به سوریه از مرز عراق حوالی روستای السویعیه در شهر البوکمال در شرق دیرالزور مورد حمله یک جنگنده ناشناس قرار گرفتند.

به‌نوشته خبرگزاری آناتولی در این حمله مسلم شهدان و سه محافظ او کشته شدند. هنوز شخص یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۱ آذر درباره این حمله گفت:

«گزارشی از این موضوع نشنیدیم و بیشتر خبرسازی به‌نظر می‌آید. باید سخنگوی ستاد کل [نیروهای مسلح] در این خصوص اظهار نظر کند و همان‌طور که گفتم گزارشی در این ارتباط دریافت نکرده‌ایم.»

از سوی دیگر قاسم مصلح، فرمانده ستاد عملیات حشد الشعبی، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در استان انبار عراق کشته شدن فرمانده سپاه پاسداران در مرز عراق و سوریه را تکذیب کرد.

شبکه خبری المیادین نزدیک به جمهوری اسلامی نیز در گزارشی به نقل از «منابع آگاه» این خبرها را تکذیب کرد.

انتشار این خبر تنها چند روز پس از  ترور محسن فخری‌زاده، سردار سپاه پاسداران، رئیس مرکز پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و از مسئولان اصلی برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفته است.

محسن فخری‌زاده جمعه ۷ آذر در جریان یک حمله مسلحانه در منطقه آبسرد دماوند در تهران کشته و جسد او روز دوشنبه به خاک سپرده شد.

برخی از مقام‌های حکومتی و رسانه‌های ایران، اسرائیل را مسئول این ترور دانسته‌اند. اسرائیل در این‌باره واکنشی نشان نداده است.

بیشتر بخوانید: