رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی از رایزنی مجلس با دولت جهت افزایش بیش از ۴۰ درصدی حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

تعیین حداقل دستمزد با مخالفت دولت و کارفرمایان با افزایش آن متناسب با تورم و واقعیت‌های زندگی کارگران به تعویق افتاد ــ عکس از آرشیو

علی بابایی‌کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس سه‌شنبه ۱۱ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم (وابسته به سپاه پاسداران)، افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال آینده را از مهم‌ترین موضوعاتی عنوان کرد که لازم است به آن پرداخته شود. بابایی‌کارنامی در این باره گفت:

«حقوق کارگران طی سال‌های اخیر متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته و این مسئله همواره شکاف‌های جدی از حیث درآمد و مخارج برای این قشر ایجاد کرده است.»

به گفته رئیس فراکسیون کارگری، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرده در سال آینده حقوق و دستمزد کارگران بیش از ۴۰ درصد افزایش یابد:

«بر همین اساس نیز با ارائه این پیشنهاد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشغول رایزنی با این وزارتخانه برای تحقق این امر هستیم. به طور قطع پیشنهاد افزایش حقوق کارگران در سال آینده، بیش از افزایش حقوق کارمندان خواهد بود و درخواست و پیشنهاد ما برای افزایش حقوق کارگران در سال آینده نیز، ۴۰ درصد یا بیشتر است.»

علی بابایی‌کارنامی تأکید کرد که در کمیسیون اجتماعی و فراکسیون کارگری مجلس، برای حقوق کارگران کمتر از افزایش ۴۰ درصدی را نخواهند پذیرفت.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس همچنین گفت شورای عالی حقوق و دستمزد نیز در افزایش حقوق کارگران در سنوات گذشته، عدالت را رعایت نکرده و همواره کفه ترازو به نفع کارفرما سنگین‌تر بوده است. او با اشاره به اینکه دولت دوازدهم باید خسارت‌ها و نبودها برای کارگران در میزان افزایش حقوق را جبران کند گفت:

«معتقدم دولت بدهکار کارگران است و باید این بدهی را از طریق افزایش منطقی و عادلانه حقوق کارگران در سال آینده جبران کند.»

دستمزد ۹۹ از جمله مصوباتی بود که در سال جاری مورد اعتراض کارگران واقع شد و آنها این مصوبه را ناعادلانه دانستند. در تاریخ ۳۰ فروردین گروهی از کارگران در اعتراض به حداقل دستمزد تعیین شده به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و خواستار لغو مصوبه حداقل دستمزد شدند.

  • در همین زمینه