حوادث ناشی از کار به طور میانگین روزانه به مرگ پنج کارگر می‌انجامد و ده‌ها کارگر نیز مصدوم می‌شوند. در ماه‌های اخیر که کارگران و اقشار فرودست جامعه با کلاف در هم پیچیده‌ی انواع مشکلات معیشتی و بهداشتی و اجتماعی درگیرند، حوادث کار نیز افزایش یافته است. کارگران در اکثر موارد بدون آن که حتی نامشان اعلام شود برای لقمه‌ای نان قربانی و از محیط کار حذف می‌شوند. اما درست در این شرایط، خبرهای محدودی که درباره حوادث کار به رسانه‌ها راه می‌یابد، بیش از پیش زیر آوار خبرهای دیگر ــ از کشته شدن صدها تن در روز در اثر کرونا، خودکشی کودکان خردسال، بیکاری و فقر و گرسنگی گرفته تا ترور «داشمند هسته ای» و آشوب در سیاست خارجی ــ دفن می‌شوند.

در پس هر خبر چند سطری حوادث کار که به سرعت زیر آوار سایر خبرها مدفون می‌شود، جان کارگرهایی که مصدوم شده‌اند، دچار نقص عضو شده‌اند یا فوت کرده اند.و زندگی متلاشی‌شده خانواده‌های کارگری است که از دید پنهان می‌شوند.

دوم آذر سرویس کارگران پالایشگاه اصفهان پس از تصادف کنار جاده واژگون شد. چهار تن از کارگران در جا فوت کردند و۱۷ کارگر مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.

از روز دوم آذر که مینی بوس حامل کارگران پالایشگاه اصفهان واژگون شد و مرگ چهار کارگر و مصدومیت ۱۷ کارگر دیگر را در پی داشت، ده‌ها کارگر دیگر در نقاط مختلف ایران در اثر حوادث ناشی از کار مصدوم شده یا جان خود را از دست داده‌اند. تنها در یک مورد، در تصادف وانتی که ۲۱ کارگر شاغل در کنگان و عسلویه در آن تلنبار شده بودند، همه‌ی کارگران شامل کودک کار ۱۲ ساله تا کارگر ۶۰ ساله مصدوم شدند.

با افزایش حوادث کار، مسئولان ترفند تازه‌ای برای محافظت از کارفرمای متخلف یافته‌اند و آن مخفی کردن نام کارخانه یا کارگاه محل حادثه است. اعلام نکردن نام کارگران نتیجه بی اهمیت شمردن کارگر است و پنهان کردن نام کارخانه و کارگاه برای حفاظت از کارفرمایی است که حاضر نیست بخشی از سود خود را صرف بهداشت و حفاظت محیط کار کند و کارگر را در محیطی امن به کار وادارد.

در این شرایط است که کارگران در اثر فقر و تنگدستی به ناگزیر به کار در هر شرایط غیرانسانی و نامن و با هر دستمزد اندک تن می‌دهند. و شرایط نهایت سوء استفاده از کارگر برای کارفرمایان فراهم است زیرا در ازای حذف یک کارگر در اثر از کارافتادگی و یا مرگ، ده‌ها کارگر گرسنه و بیکار به عنوان نیروی ذخیره وجود دارند.

سازمان پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی هفته گذشته در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد در هفت ماه نخست سال جاری، ۸۱ تن در این استان جان خود را در اثر حوادث کار از دست داده اند که ۲۳ نفر بیشتر از مدت مشابه سال ۹۸ است.

همه ی فوت شدگان مرد بوده اند. در ارتباط با سایر استان‌ها آماری منتشر نشده است.

نگاهی به حوادث کار ۱۰ روز گذشته: سوانح سرویس حمل و نقل با ۵۰ مصدوم و دست‌کم چهار کشته

در هفته های اخیر ناامنی جاده ها و فرسوده بودن سرویس‌های حمل کارگران ده ها قربانی گرفته است. افزایش تصادفات علاوه بر نامنی جاده‌ها، ناشی از فرسوده بودن سرویس های کارگران و جا دادن تعداد زیاد کارگر در خودروهای غیراستاندارد از جمله وانت است.

این وانت بار، سرویس حمل و نقل کارگران راه آهن است

بنا بر خبرهای منتشر شده از حوادث کار از دوم تا ۱۱ آذر حدود ۵۰ کارگر در خراسان شمالی، اصفهان، بوشهر و خوزستان در اثر تصادف و یا واژگونی سرویس حامل کارگران مصدوم شده و دستکم چهار کارگر پالایشگاه اصفهان نیز جان خود را از دست داده‌اند.

۷ کارگر سیمان بروجرد در اثر واژگونی سرویس حمل و نقل مصدوم شدند

سه شنبه ۱۱ آذر مینی بوس حامل کارگران کارخانه سیمان بجنورد واقع در خراسان شمالی در جاده واژگون شد. هفت تن از کارگران مصدوم شدند.

۲۱ کارگر از جمله کودکان کار، کنگان و عسلویه در اثر تصادف وانت حامل آنها مجروح شدند

بعد از ظهر یکشنبه ۹ آذر در اثر تصادم وانت حامل کارگران شاغل در کنگان و عسلویه با یک دستگاه خودرو، ۲۱ کارگر مصدوم شدند. ۱۰ کارگر در محل مداوا شده و کار ۱۱ کارگر به بیمارستان کشیده شد.

سن مصدومان از ۱۲ تا ۶۰ سال اعلام شده است بنابراین، برخی از کارگران که تعداد آنها مشخص نیست، کودک کار بوده اند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفته است تصادف در جاده آبدان به کنگان در استان بوشهر رخ داده و ۱۱ کارگر مصدوم به بیمارستان منتقل شده اند.

مصدومیت ۳ کارگردر حادثه واژگونی سرویس رفت و آمد در خوزستان

صبح روز شنبه ۸ آذر، سرویس رفت و آمد کارگران با ۱۴ سرنشین در مسیر هویزه به جفیر در استان خوزستان واژگون و دستکم ۳ کارگرمصدوم شدند.

واژگونی سرویس کارگران پالایشگاه اصفهان: ۴ کشته، ۱۷ مصدوم

صبح یکشنبه دوم آذر اتوبوس حامل کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان که از یزدانشهر به سمت پالایشگاه در حرکت بود دچار حادثه شد. چهار کارگر جان خود را از دست دادند و ۱۷ کارگر مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.

رئیس روابط عمومی پالایشگاه اصفهان گفته است لغزندگی جاده و انحراف از شانه خاکی و افتادن در چند متر پایین تر از سطح جاده باعث واژگونی این اتوبوس و فوت و مصدومیت سرنشینان آن شد:

اتوبوس از لحاظ ایمنی مشکلی نداشته و معاینه فنی داشته، ضمن اینکه راننده اتوبوس هم جزو رانندگان خوب سرویس‌ها بود ولی متاسفانه بارندگی و شیب مسیر باعث وقوع این حادثه شده است.

مدیر روابط عمومی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت مصدومان این حادثه همه آقا و در سنین ۳۲ تا ۵۹ ساله هستند، افزود: ۴ نفر فوتی این حادثهدر سنین ۴۰ تا ۵۰ ساله هستند.

روزشمار سایر حوادث کار

سه شنبه ۱۱ آذردستکم سه کارگر ساختمانی در تهران و آذربایجان شرقی جان خود را در حوادث کار از دست دادند.

یک کارگر ساختمانی در نسیم شهر استان تهران حین کار از طبقه فوقانی ساختمان سقوط کرد و جان سپرد.

در همین روز خبر مرگ دو کارگر در شبستر اعلام شد که به اعلام مرکز اطلاع رسانی پلیس آذربایجان شرقی، یکی از کارگران ۵۰ ساله بود و از بالای داربست در ساختمان مسکونی دو طبقه در حال ساخت در شهر صوفیان، جان خود را از دست داد.

کارگر دیگر که سن او ۸۰ سال اعلام شده است، در همین شهر بر اثر ماندن در زیر چرخ بیل مکانیکی گردون جان خود را از دست داده است.

مرگ یک کارگر ساختمانی تاجیک حین کار در تهران

دوشنبه ۱۰ آذر یک کارگر ساختمانی ۲۲ ساله تبعه تاجیکستان در بزرگراه لشگری تهران هنگام کار بین دستگاه بالابر و سیم بکسل‌ها پرس شد و جان خود را از دست داد.

سقوط یک کارگر در عمق ۷ متری چاه در مشهد

دوشنبه ۱۰ آذر خبرگزاری صدا و سیما از سقوط یک کارگر جوان به عمق هفت متری چاه خبر داد. بنا بر گزارش محمدرضا علیپور مسئول روابط عمومی آتشنشانی مشهد، کارگر قربانی حدود ۳۰ سال سن داشته و بلوار سجاد مشهد مشغول به کار بود که به عمق چاه سقوط کرد و از ناحیه دست و پا مصدوم شد. او به سطح زمین منتقل و به بیمارستان اعزام شده است.

مرگ یک نگهبان ۲۲ ساله در اثر تنفس گاز منواکسید کربن

شامگاه یکشنبه ۹ آذر کارگر نگهبان یک کارخانه در شهرک صنعتی نجف آباد اصفهان هنگام استراحت در اتاق نگهبانی، بر اثر تصاعد گاز مونواکسید کربن دچار گازگرفتگی شد و جان خود را از دست داد. این کارگر که نام او اعلام نشده، تنها ۲۲ سال داشت.

فرمانده انتظامی شهرستان نجف آباد بدون این که توضیحی درباره علت نشر گاز مونواکسید کربن بدهد، در توضیح حادثه گفت: «این فرد که در یک اتاقک در بسته در یکی از کارخانه های شهرک صنعتی شهرستان مشغول نگهبانی بود بر اثر تنفس گاز منواکسید کربن جان خود را از دست داد».

فرمانده انتظامی نجف آباد از اعلام نام کارخانه مذکور نیز خودداری کرد.

جان باختن یک کارگر فولاد زرند براثر غرق شدن در حوض کارخانه

روزیکشنبه ۹ آذر، یک کارگر ۴۹ ساله به‌دنبال سقوط در حوض آب کارخانه فولاد شهر زرند دراستان کرمان، غرق شد و جانش را ازدست داد.

مرگ کارگر معدن آلبلاغ اسفراین براثر گازگرفتگی

شامگاه شنبه ۸ آذر حسن روشنی کارگر ۵۰ ساله معدن در آلبلاغ اسفراین در چادر محل اقامت کارگران در اثر گازگرفتگی فوت کرد. علت مرگ او استفاده از چراغ خوراکپزی در چادر اعلام شده است.

همراهانش جسد این کارگر را به محل اقامت خانواده او در روستای فرتان منتقل کرده‌اند.

مرگ کارگر کنترلچی مس سیرجان حین کار

شامگاه جمعه هفتم آذر هادی پورمعصومی کارگر کنترلچی معدن مس تخته گنبد سیرجان هنگامی که در محوطه معدن مشغول به کار بود، توسط کامیون حامل بار زیر گرفته شد و جان خود را از دست داد.

ایرنا به نقل از رئیس اورژانس سیرجان علت حادثه را نبود دید راننده کامیون اعلام کرد.

حادثه منجر به مرگ زن کارگر ۳۹ ساله در کارتن سازی شاهرود

روز سه شنبه ۴ آذر زن کارگری که نام او «خانم نصرتی» اعلام شده است حین تعمیر و راه اندازی دستگاه پرس کارخانه کارتن سازی شاهرود واقع در استان سمنان (دستمال کاغذی قیصر سابق) دچار حادثه شد و جان باخت.
همکاران این کارگر گفته‌اند او از کارگران باتجربه بخش تولید بود و به عنوان مدیر تولید و سرپرست کارگاه انتخاب شده بود.

کارگر فوت‌شده ۳۹ سال داشت. او متاهل و مادر بود.

در همین زمینه:

https://www.radiozamaneh.com/401205