سازمان ملل متحد نسبت به پیامدهای کمبود اقلام غذایی در اردوگاه‌های آوارگان در منطقه تیگرای هشدار داد. راه‌های ارتباطی و مواصلاتی به تیگرای در تصرف ارتش اتیوپی است. سازمان ملل برای امدادرسانی به آوارگان گرسنه خواهان دسترسی به این مناطق شد.

مردم ایالت تیگرای اتیوپی براثر حملات نیروهای دولت فدرال آواره شده‌اند – عکس از shutterstock

یک ماه قبل در چنین روزی آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی به ارتش دستور داد به نیروهای جبهه آزادی‌بخش مردمی تیگرای (TPLF) که بر منطقه‌ای با شش میلیون نفر جمعیت حکومت می‌کنند حمله کند. در این فاصله نیروهای فدرال شهر ویکرو در ۵۰ کیلومتری شمال مکله، مرکز تیگرای را تصرف کرده‌اند. دولت به جبهه آزادی‌بخش تا چهارشنبه ۲ دسامبر/۱۲ آذر مهلت داده تا تسلیم و خلع سلاح شود یا در غیراین‌صورت ارتش به مکله حمله خواهد کرد. مکله ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

در اردوگاه‌های آوارگان بیش از صد هزار آواره‌ بدون دسترسی به غذای کافی و دارو زندگی می‌کنند. بابار بلوچ، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل در یک نشست خبری در ژنو درباره وضع آوارگان در این منطقه گفت:

«ما در این یک ماهی که از درگیری‌ها می‌گذرد دیگر به اردوگاه‌ها دسترسی نداریم و حالا گزارش‌های نگران‌کننده‌ای درباره حملات به آوارگان، آدم‌ربایی و همینطور سربازگیری در اردوگاه‌ها به دستمان می‌رسد.»

بلوچ در ادامه این نشست خبری گفت:

«ما خواهان دسترسی به اردوگاه‌های آوارگان هستیم. به ما گزارش شده که به دلیل نبود امنیت و غذا بسیاری از آوارگان این اردوگاه‌ها را ترک می‌کنند و به مناطق دیگری از تیگرای می‌روند.»

سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران در ژنو گفت:

«ذخایر غذایی در اردوگاه‌های آوارگان رو به اتمام است و آوارگان در خطر گرسنگی قرار دارند. این خطر واقعی است و ما از آغاز درگیری‌ها نسبت به خطر گرسنگی در این منطقه هشدار داده بودیم.»

دو میلیون نفر در خطر گرسنگی قرار دارند

آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی هرگونه مذاکره بارهبران جبهه آزادی‌بخش مردمی تیگرای (TPLF) را رد کرده است. دولت اتیوپی اعلام کرد که در نظر دارد یک «کریدور انسان‌دوستانه» در منطقه ایجاد ‌کند. سازمان ملل متحد اما خواهان ایجاد یک منطقه بی‌طرف و دسترسی آزادانه به اردوگاه‌های آوارگان است.

بر اساس اعلام سازمان ملل در منطقه تیگرای دست‌کم دو میلیون نفر به اقلام انسانی و دارو نیاز دارند. یک میلیون نفر در اثر درگیری‌ها در خطر آوارگی قرار دارند.

صلیب سرخ جهانی در گزارش کم‌سابقه‌ای اعلام کرده است که مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در مکله، مرکز تیگرای از ظرفیت لازم برای پذیرش و درمان مجروحان برخوردار نیستند.

در اردوگاه‌های تیگرای در نزدیکی مرز اریتره با اتیوپی ۹۶ هزار آواره اریتره‌ای زندگی می‌کنند. این آوارگان که از سرکوب‌ها و سربازگیری‌ها در کشورشان گریخته‌اند در خطر بیشتری قرار دارند. تا قبل از آغاز درگیری‌ها در تیگرای این آوارگان در شرایط نامناسبی زندگی می‌کردند. کمبود اقلام غذایی و نبود الکتریسیته سبب شده بود که بسیاری از آنان به امید یافتن کاری به شهرهای منطقه تیگرای بروند. گزارش شده که از آغاز درگیری‌ها بسیاری از آوارگان اریتره‌ای در معرض حملات و آزارهای مختلف قرار گرفته‌اند. فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان هشدار داد که حمله و آزار این آوارگان به معنای نقض حقوق بین‌الملل است:

«بیش از دو دهه است که اتیوپی میزبان آوارگان اریتره‌ای است. اما حالا می‌بینیم که درگیری‌ها به اردوگاه‌های آوارگان نزدیک شده. گزارش‌هایی به ما رسیده درباره اسکان اجباری و مجدد آوارگان. به همین سبب ما می‌خواهیم به این منطقه دسترسی داشته باشیم که ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.»

بیشتر بخوانید: