روز چهارشنبه ۱۲ آذر، همزمان با روز جهانی معلولان، گروهی از معلولان در اعتراض به وضعیت معیشتی خود و تبعیض در اختصاص بودجه مقابل دفتر ریاست جمهوری در خیابان پاستور تجمع کردند. معلولان پلاکاردهایی را حمل می‌کردند که خواست افزایش مقرری و اجرای قانون معلولان بر آن‌ها نوشته شده بود.

تجمع اعتراضی معلولان در خیابان پاستور

آن‌ها شعار می‌دادند: معیشت شایسته حق مسلم ماست/ معلولان بیدارند از تبعیض بیزارند.

همزمان با وخیم شدن وضعیت اقتصادی و افزایش کسری بودجه دولت، مشکلات معلولان افزون شده است. از یک سو هزینه‌های معلولان از جمله هزینه وسایل توانبخشی چند برابر شده و از سوی دیگر دولت بودجه مصوب معلولان را نمی‌پردازد.

سال ۹۸ در حالی که قیمت وسایل توانبخشی سه یا چهار برابر افزایش یافته بود، و افزایش تورم به تنزل بیشتر سطح زندگی معلولان منجر شده بود، دولت در پی چندین تجمع اعتراضی معلولان در نهایت ۵۰ درصد بودجه آن‌ها را پرداخت.

حدود دو و نیم میلیون معلول در کشور وجود دارد که حدود ۶۰ درصد آنان تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و با مستمری ناچیز این سازمان زندگی می‌کنند.

کمپین حمایت از معلولان با انتشار تصاویر و خبر تجمع امروز معلولان نوشته است آن‌ها پس از تجمع در خیابان پاستور قصد راهپیمایی به سوی دفتر خامنه‌ای را داشته‌اند اما ماموران انتظامی در تقاطع آذربایجان و ۱۲ فروردین، راه آن‌ها را سد کرده‌اند. معلولان نامه‌ای حاوی مطالباتشان خطاب به رهبر حکومت اسلامی نوشته‌اند.

در همین زمینه: