هم‌زمان با افزایش تنش‌ها بین آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه با ایران، ایالات متحده برخی از کارمندان سفارت خود در بغداد را از منطقه خارج خواهد کرد.

سفارت آمریکا در بغداد (عکس: آرشیو)

به گزارش واشنگتن پست و به نقل از یک مقام امنیتی که به شرط ناشناس ماندن با این رسانه در شامگاه دوم دسامبر/ ۱۱ آذر گفت‌و‌گو کرد، مقامات آمریکایی بنا دارند که برخی از کارکنان و کارمندان سفارت این کشور در عراق را در طی چند هفته آخر ریاست جمهوری ترامپ از بغداد خارج کنند.

این مقام که در مورد برنامه خروج آگاهی دارد به واشنگتن پست گفت خارج کردن نیروهای سفارت آمریکا از عراق مرتبط با افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا و همچنین مرتبط به فرارسیدن سالگرد حمله سوم ژانویه آمریکا به خودروی قاسم سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد است.

روز جمعه پس از ترور محسن فخری زاده، که مقامات رسمی او را دانشمند هسته‌ای ایران خواندند، تنش‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه بین ایران و آمریکا افزایش یافت. برخی از مقام‌های سیاسی ایرانی اسرائیل را مسئول این قتل می‌دانند. اسرائیل مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است. ایران وعده انتقام داده است.

 به گفته این مقام امنیتی خروج نیروهای سیاسی آمریکا از عراق موقتی و  برای کاهش خطر ناشی از افزایش تنش‌ها با تهران است.

تعداد کارکنانی که قرار است از سفارت آمریکا در بغداد خارج شوند، دقیقا مشخص نیست.

پولیتیکو در گفت‌و‌گو با دو مقام آمریکایی که نام‌شان نیامده این خبر را تایید کرده است. این رسانه رقم دقیق‌تری از کارکنانی که قرار است از عراق خارج شوند آورده و گفته که نیمی از کارکنان سفارت خارج خواهند شد. به نقل از پولیتیکو ده‌ها نیروی سیاسی آمریکایی از عراق خارج شده و یا خواهند شد.

وزارت خارجه آمریکا در تماس واشنگتن پست و پولیتیکو این خبر را تایید نکرده اما به این رسانه‌ها گفت که امنیت کارکنان دولتی و تسهیلات ایالات متحده آمریکا «مهم‌ترین اولویت» این وزارتخانه است.

یک مقام وزارت خارجه به واشنگتن پست گفت که این نهاد دولتی «به طور مستمر حضور دیپلماتیک خود را در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌هایش در سراسر جهان متناسب با ماموریت‌ها، وضعیت امنیتی محلی، وضعیت بهداشتی و حتی تعطیلی‌ها تنظیم می‌کند.»

این مقام وزارت خارجه گفت که سفیر ایالات متحده در عراق، متیو تولر، کماکان در عراق باقی خواهد ماند و سفارت تعطیل نمی‌شود.

دستور خروج نیروهای سیاسی آمریکا از عراق در حالی اتفاق می‌افتد که کابینه ترامپ در هفته‌های پایانی فشار به جمهوری اسلامی را افزایش داده‌اند. سیاست دولت ترامپ در افزایش فشار بر ایران و متحدانش در عراق پیش از انتقال قدرت در واشنگتن به جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب، سیاست دو وجهی‌ست و یک وجه آن فشار به بایدن است. انتظار می‌رود که رئیس‌جمهوری منتخب که در ژانویه به کاخ سفید خواهد رفت، مذاکرات را با جمهوری اسلامی برای احیای توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی مجددا آغاز کند. فشارهای سیاسی به عراق و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در هفته‌های پایانی دولت ترامپ، بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای با ایران را دشوارتر خواهد کرد.

در سال گذشته، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به نخست وزیر عراق، مصطفی الکاظمی فشار آورده بود که نیروهای شبه‌نظامی نزدیک به ایران را سرکوب کند. وزیر خارجه آمریکا تهدید کرده بود که اگر این نیروها کنترل نشود، سفارت آمریکا در عراق را تعطیل خواهد کرد. آمریکا نیروهای شبه‌نظامی نزدیک به ایران در عراق را مسئول حملات متعدد به سمت سفارت آمریکا و مناطق نظامی تحت کنترل نیروهای آمریکایی در سال گذشته می‌داند.

از ماه مه ۲۰۱۹، در پی تشدید حملات موشکی نیروهای شبه‌نظامی به ساختمان‌های دیپلماتیک آمریکا در بغداد و در شهرهای دیگر عراق، ایالات متحده تمام پرسنل غیرضروری خود را از عراق خارج کرد. از آن زمان تاکنون، کنسولگری و سفارت آمریکا کماکان باز هستند اما با نیروهای کمتری کار می‌کنند.

در دسامبر ۲۰۲۰ نیروهای شبه‌نظامی به مدت دو روز سفارت آمریکا در بغداد را تحت محاصره خود در آورند. حمله به کاروان قاسم سلیمانی در عراق پس از آن در ژانویه ۲۰۲۰ به دستور دونالد ترامپ صورت گرفت.

در زمان محاصره سفارت آمریکا در بغداد در سال گذشته، پنتاگون یک گروه ویژه  از تفنگداران دریایی آمریکا را برای مقابله با بحران در کویت مستقر کرد. این واحد که متشکل از نیروهای تخصصی، پس از حمله سال ۲۰۱۱ به سفارت آمریکا در بنغازی لیبی  تشکیل شد. در حمله لیبی چهار آمریکایی از جمله سفیر آمریکا کشته شدند.

ماه گذشته، ترامپ به مشاوران خود گفت آماده است تا در صورت کشته شدن حتی یک آمریکایی در حملات منتسب به ایران، پاسخ ویرانگر بدهد.

حملات موشکی منتسب به شبه نظامیان مورد حمایت ایران تا کنون موجب کشته شدن سه آمریکایی و یک بریتانیایی شده‌اند. این حملات در بیشتر موارد، نیروهای امنیتی عراقی و غیرنظامیان گرفتار شده در میان ماجرا را کشته‌اند.

بیشتر بخوانید: