نزار زکا، جیسون رضاییان، کایلی مور-گیلبرت، سعید عابدینی و ژیو وانگ، زندانیان غیرایرانی یا دو‌تابعیتی سابق در ایران، با انتشار بیانیه‌‌ای مشترک خواهان لغو حکم اعدام احمدرضا جلالی، پزشک، استاد دانشگاه و زندانی سیاسی ایرانی-‌سوئدی در ایران شدند.

نویسندگان این بیانیه خطاب به مقامات حکومتی ایران اعلام کرده‌اند:

«به عنوان گروگان‌های سابقی که وحشت‌های دوران‌ طولانی زندان و ترس از یک آینده مبهم را تجربه کرده‌ایم، در این لحظات به منظور نجات جان احمدرضا جلالی برای شما می‌نویسیم.»

این زندانیان سیاسی سابق از سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و دولت آمریکا خواسته‌اند برای لغو حکم اعدام احمدرضا جلالی وارد عمل شوند.

در ادامه این بیانیه همچنین با اشاره به روند ناعادلانه محاکمه جلالی در ایران آمده است: 

«اگر جهان مانع جمهوری اسلامی برای اجرای تهدید وقیح خود نشود، این یک تمسخر عدالت خواهد بود. اگر ما منفعل باشیم و به ایران و دادگاه‌های انقلابش اجازه دهیم تا قوانین جهانی را به چالش بکشند، بی‌عدالتی درباره جلالی بر وجدان هر کدام از ما سنگینی خواهد کرد.»

امضا‌‌کنندگان این بیانیه مشترک بر ادامه تلاش‌های خود برای حفاظت از «این زندانی بی‌گناه» تأکید کرده‌ و در پایان از «رهبران جهان آزاد» خواسته‌اند فورا با مقامات جمهوری اسلامی برای آزادی احمدرضا جلالی از زندان، وارد مذاکره شوند.

در این بیانیه در کنار نام زندانیان دو تابعیتی پیشین در ایران، نام برخی از زندانیان سیاسی سابق از جمله سعید ملک‌پور هم به‌ چشم می‌خورد.

در روزهای گذشته کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با هشتگ‌های SaveAhmadReza و اعدام نکنید به این زندانی سیاسی پرداختند و خواهان توقف اجرای حکم اعدام او شدند.

به دنبال ترور محسن فخری‌زاده، از معاونان وزیر دفاع و از فرماندهان ارشد سپاه که در برنامه موشکی و هسته‌ای ایران نقشی برجسته داشت و از مدیران ارشد بود، این گمانه مطرح شد که ممکن است جمهوری اسلامی برای گرفتن آن‌چه «انتقام سخت» ترور او خوانده می‌شود، به روند اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی سرعت بخشد. 

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی-‌سوئدی محبوس در زندان اوین، روز چهارم آذر ماه در یک تماس تلفنی از انتقال خود به سلول انفرادی بند ۲۰۹ این زندان برای اجرای حکم زندان خبر داده بود.

ویدا مهران‌نیا، همسر این زندانی سیاسی و هلاله موسویان، وکیل مدافع جلالی در سال‌های گذشته بارها اعلام کرده‌اند هیچ مدرک محکمه‌پسندی علیه احمدرضا جلالی وجود ندارد.

در روزهای گذشته اما جاوید رحمان، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و اگنس کالامار، گزارش‌گر ویژه این سازمان در مورد اعدام‌های فراقضایی و خودسرانه هم با صدور بیانیه‌ای مشترک از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستند هر چه سریع‌تر و «پیش از اینکه دیر شود»، حکم اعدام احمدرضا جلالی را لغو کنند.

این دو کارشناس مستقل حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه خود تأکید کرده‌اند روند محاکمه احمدرضا جلالی «به طرز فاحشی ناعادلانه» بوده و او در طول دوران بازداشت، شکنجه شده است.

پس از پیگیری‌ها و تلاش‌های داخلی و بین‌المللی برای لغو حکم اعدام احمدرضا جلالی، یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی روز ۱۲ آذر اعلام کرد مسئولان قضایی ایران در تماس با وکیل پرونده، به او اطلاع داده‌اند که اجرای حکم اعدام جلالی برای چند روز به تعویق افتاده است.

از سوی دیگر اما دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار مجلس بلژیک در روزهای گذشته با سخنرانی در صحن علنی پارلمان از الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر این کشور خواست به هر طریقی مانع اعدام احمدرضا جلالی شود.

صفایی در این سخنرانی همچنین از نخست‌وزیر بلژیک خواست تا «با زبانی قاطع و محکم» با جمهوری اسلامی صحبت کند.

برخی خبرهای تأیید نشده حاکی از این است که مقامات جمهوری اسلامی، پیشنهاد معاوضه این پژوهش‌گر دو‌تابعیتی را با اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک مطرح کرده‌اند.

احمدرضا جلالی، پزشک و استاد دانشگاه، اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران رفت اما نیروهای امنیتی او را دستگیر کردند. عنوان اتهامی او «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» است.

این پزشک ایرانی که به تازگی شهروندی سوئد را نیز دریافت کرده، در مهر ماه ۱۳۹۶ یعنی بیش از یک سال پس از بازداشت، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهام «فساد فی الارض از طریق جاسوسی برای دولت متخاصم» به اعدام محکوم شد.

این حکم ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۶ به وکیل او ابلاغ شد و دو ماه بعد، شعبه یک دیوان عالی کشور هم آن را تأیید کرد.

  • در همین زمینه