اینگر اندرسن، رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل، روز شنبه پنجم دسامبر/ ۱۵ آذرماه، هم‌زمان با روز جهانی یوزپلنگ، با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر، خواستار آزادی نیلوفر بیانی و دیگر فعالان محیط زیست زندانی در ایران شد.

نیلوفر بیانی

او در توئیت خود با اشاره به فعالیت‌های نیلوفر بیانی، کارشناس محیط زیست برای حفاظت از گونه در معرض انقراض یوزپلنگ ایرانی، بار دیگر از مقامات حکومتی ایران خواست تا او همکارانش را آزاد کنند.

 نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، به‌عنوان متهم ردیف دوم در پروندهٔ زندانیان محیط زیستی ایران شناخته می‌شود که در اوایل بهمن‌ ۱۳۹۶، با اتهام «همکاری با دول متخاصم» توسط مأموران سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد.

این زندانی سیاسی حدود دو سال پس از بازداشت، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی بابت اتهام یاد شده، مجموعا به ۱۰ سال زندان و رد مالِ حاصل از شش فعالیت در نهادهای تحت نظر سازمان ملل محکوم شد.

بیانی در اواخر بهمن ۹۸ از درون زندان اعلام کرد که مأموران امنیتی سازمان اطلاعات سپاه برای اخذ اعتراف اجباری، او را شدیدا مورد شکنجه قرار داده‌اند.

او در شرح وضعیت خود در دوران بازجویی توسط مأموران اطلاعات سپاه اعلام کرده بود که بازجویان برای گرفتن اعترافات اجباری، طی هزار و ۲۰۰ ساعت بازجویی، او را در معرض شدیدترین شکنجه‌های جسمانی-روانی و تهدیدهای جنسی قرار داده‌اند.

در همین زمینه: شکنجه نیلوفر بیانی؛ عدم استقلال قوه قضاییه عامل اصلی فساد در نهادهای امنیتی

هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، سپیده کاشانی، مراد طاهباز، کاووس سیدامامی، و عبدالرضا کوهپایه از دیگر فعالان محیط زیست بودند که هم‌زمان با نیلوفر بیانی بازداشت شده و بابت اتهاماتی مشابه، به حبس‌های طولانی و مجازات‌های دیگر محکوم شدند.

فعالان محیط زیست که به اتهام جاسوسی بازداشت شده اند

دو سال پس از بازداشت این فعالان، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در روز ۲۹ بهمن ۹۸ اعلام کرد احکام قضایی فعالان محیط زیستی ایران از سوی دادگاه تجدید نظر صادر شده است.

برپایه اعلام اسماعیلی، مراد طاهباز بابت اتهام «همکاری با آمریکا» به ۱۰ سال حبس و هومن جوکار و طاهر قدیریان هشت سال و سام رجبی و سپیده کاشانی دوست، به اتهام «جاسوسی» هرکدام شش سال حبس گرفتند.

همچنین امیرحسین خالقی حمید به اتهام «جاسوسی» به شش سال و عبدالرضا کوهپایه به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به چهار سال زندان محکوم شدند.

صدور این احکام در حالی‌ست که طبق اعلام خانواده‌ها و وکلای مدافع این فعالان محیط زیست، مدرکی دال بر مجرمیت آنها وجود ندارد.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هم روز ۱۲ مهرماه اعلام کرده بود:

«وزیر اطلاعات رسما اعلام کرده است که این افراد هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند اما دستگاه اطلاعاتی موازی (اطلاعات سپاه) می‌گوید این افراد مجرم هستند.»

در همین زمینه: پیگیری درباره فعالان زندانی محیط زیست: گفتند دخالت نکنید

کاووس سیدامامی، جامعه‌شناس تحصیل‌کرده آمریکا و شهروند ایرانی‌ـ‌کانادایی اما یکی دیگر از متهمان این پرونده بود که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ اعلام کردند که او در زمان بازداشت در زندان اوین، خودکشی کرده است.

علی‌رغم پیگیری‌های داخلی و بین المللی برای آزادی این فعالان محیط زیست و با وجود شیوع کرونا در زندان‌های ایران، قوه قضاییه همچنان از آزادسازی این زندانیان سیاسی خودداری می‌کند.