مسئولان می‌گویند تهران نارنجی است. شهرهای به تازگی نارنجی‌شده از امروز شنبه با محدودیت‌های ملایم تری مواجه هستند. این در حالی است که معاون درمان ستاد مقابله با کرونای تهران روند بیماری در پایتخت را ثابت دانسته و گفت که کاهش وجود نداشته است. رئیس‌جمهوری نیز در جلسه روز شنبه ستاد ملی کرونا تاکید کرد که اگر مقررات در تهران جدی گرفته نشود امکان بازگشت به وضعیت قرمز وجود دارد.

کرونا در ایران- عکس از آرشیو

حسن روحانی رئیس‌جمهوری شنبه ۱۵ آذر/ ۵ دسامبر در جلسه ستاد ملی کرونا تاثیر تعطیلی‌های انجام شده از دو هفته پیش بر تهران را مثبت دانست. او گفت که وضعیت پایتخت نارنجی، اما هنوز متزلزل است:

« اگر مقررات به خوبی اجرا نشود ممکن است بعد از یک یا دو هفته دوباره به وضعیت قرمز بازگردیم.»

اما برخی دیگر از مسئولان اقدامات ستاد برای کنترل بیماری در تهران را ناکافی و کم‌تاثیر دانسته اند. نادرتوکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران جمعه ۱۴ آذر در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفت:

«روند بیماری در تهران ثابت است و خیلی کاهش قابل ملاحظه‌ای نداشته است.»

این مقام مسئول فرهنگ‌سازی برای کاهش نشست‌ها و تجمع‌های خانوادگی را همچون اعمال دستورالعمل و بخشنامه مهم دانست.

کارشناسان و مسئولان در ایران بارها نشست‌ها و تجمع‌های خانوادگی را عامل اصلی شیوع بیماری در کشور دانسته اند.

توکلی گفت بالا نرفتن آمار شیوع در چند روز گذشته «به محدودیت‌ها و هم تاثیرات قبل از محدودیت‌ها» مربوط است و عوامل مختلف در آن دخیل است. او با این حال پیش‌بینی کرد که محدودیت‌ها در ادامه بر روند کاهش بیماری تاثیر قابل توجهی «خواهند» داشت:

«دو هفته است که محدودیت‌ها ۳۰ الی ۴۰ درصد ترددهای شهری را کاهش داده و بیشتر ادارات به شکل دورکاری درآمده و مراکز خرید که محل تجمع افراد بوده تعطیل شده است. واقعا همه‌ اینها بسیار تأثیرگذار خواهد بود.»

با این همه با پایان دو هفته تعطیلات سراسری، محدودیت‌های جدید کرونایی از امروز شنبه ۱۵ آذر بر اساس رنگ‌های جدید شهرها اعمال خواهد شد.

تصمیمات جدید ستاد برای شهرهای نارنجی و قرمز در حالی اتخاذ می‌شود که شهرهای به تازگی نارنجی شده هنوز در وضعیت متزلزلی قرار دارند و به گفته سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا «تبدیل از قرمز به نارنجی به معنای از بین رفتن ویروس نیست و مردم باید رعایت کنند.»

علیرضا رئیسی از این رو تاکید کرد که ممکن است شهرها به سرعت بار دیگر قرمز شوند. او گفت: «این تغییر وضعیت‌ها کاملاً ناپایدار بوده و وابسته به رعایت پروتکل‌هاست. به سمت غفلت برویم، سریعاً شهرها قرمز می‌شوند و مجبوریم دوباره محدودیت‌ها را افزایش دهیم.»

رئیس‌جمهوری نیز جلسه امروز ستاد ملی کرونا رنگ نارنجی شهر تهران را ناپایدار دانست و گفت که «اگر مقررات به خوبی اجرا نشود ممکن است بعد از یک یا دو هفته دوباره به وضعیت قرمز بازگردیم.»