حامد قره‌اوغلانی – زندانی سیاسی در زندان ارومیه – به اعدام محکوم شده است. گروهی از  کاربران شبکه‌های اجتماعی کارزاری برای اعتراض به حکم اعدام او در روز یکشنبه ۱۶ آذر، ساعت ۲۰ به وقت ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند.

حامد قره‌اوغلانی کیست؟

حامد قره‌اوغلانی اهل ارومیه تا سال ۱۳۹۵ دانشجو بود. او در سال ۹۵ به دلیل مشکلات مالی و معیشتی از مقطع کارشناسی ارشد رشته معماری کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی انصراف داد. سپس برای کار به ترکیه رفت و مدتی در ترکیه کار کرد.

در لحظه بازداشت او در کار نصب دوربین‌های مداربسته در ارومیه بود. او منتقد وضعیت موجود در کشور است و انتقادهای سیاسی‌اش را معمولا در شبکه‌ها بیان می‌کرده.

به او اتهام همکاری با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی را زده‌اند – اتهامی که خانواده‌اش می‌گویند بر اساس اعتراف اجباری در بازجویی است و هیچ دلیل و مدرکی برای آن وجود ندارد.

چرا و چه زمانی دستگیر شده؟

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حامد قره‌اوغلانی هفت تیر سال جاری توسط ماموران وزارت اطلاعات ارومیه دستگیر شده است.

دو سری اتهام به او پس از بازجویی‌ها تفهیم شده و برای دو سری اتهام دادگاهی شده است. در یک دادگاه حکم اعدام گرفته است. در دادگاه دیگر به ۱۳ سال و سه ماه زندان محکوم شده است. هردو حکم قابل اجراست. مشخص نیست که آیا حکم اعدام او به تایید دیوان عالی رسیده است یا نه.

در بخش نخست پرونده، این زندانی سیاسی توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران به اعدام محکوم شد.

در بخش دوم پرونده، که اتهام‌هایی است که بعد از مدتی در زنان به او تفهیم می‌شود، از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه برای شرکت در دوره‌های نظامی، حمله به پایگاه‌ بسیج، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات و توهین به رهبری به ۱۳ سال و سه ماه زندان محکوم می‌شود.

هانیه قره‌اوغلانی – خواهر این زندانی سیاسی – که در شبکه توئیتر در مورد وضعیت برادرش خبررسانی می‌کند می‌گوید او عضو هیچ گروه سیاسی‌ای نبوده و تنها در حد فعالیت‌های مجازی، به انتشار مطالب انتقادی می‌پرداخته است:

«اینجانب هانیه قره‌اوغلانی خواهر حامد قره‌اوغلانی اعلام می‌کنم که برادرم حامد وابسته به هیچ گروه و حزب داخلی و خارجی نبوده و نیست؛ و صرفا یک شهروند با تفکری مستقل و دغدغه‌های حقوق بشری و برابری برای ایران و ایرانیان است.»

خواهر این زندانی در فایل صوتی‌ای که در حساب توئیترش گذاشته توضیح می‌دهد که اتهام مربوط به مجاهدین مربوط به اعتراف اجباری‌ای است که در بازجویی‌ها و تحت فشار از برادرش گرفته‌اند و هیچ مدرک و سندی مبنی بر رابطه برادرش با مجاهدین وجود ندارد.

این زندانی سیاسی از هفت تیر تا ۲۶ تیتر ماه در بازداشتگاه وزارت اطلاعات بوده و آنجا بازجویی می‌شده است. او پس از پایان بازجویی‌ها به زندان ارومیه منتقل می‌شود.

بخش دوم پرونده اتهام‌های جدید‌تری است و خواهرش می‌گوید یک بخش آن مربوط به توهین به رهبر جمهور اسلامی است. در دادگاه این گونه مطرح شده که حامد قره‌اوغلانی عکس سیدعلی خامنه‌ای – رهبر جمهوری اسلامی و عکس قاسم سلیمانی –  فرمانده نیروی قدس سپاه که توسط نیروهای آمریکای کشته شد – را پاره کرده است.

این دو حکم در هفته جاری در زندان ارومیه به آقای قره‌اوغلانی ابلاغ شد. خواهر او هم این ابلاغ را تایید کرده است.

حامد قره‌اوغلانی پیش‌تر یک فایل صوتی از زندان به بیرون فرستاده بود که در اختیار زمانه قرار گرفت. در این فایل صوتی او از وضعیت گسترش کرونا در زندان شکایت داشت و می‌گفت که شرایط نگهداری زندانیان و وضعیت بهداشتی زندان ارومیه «ناگوار و وحشتناک» است.

یک منبع نزدیک به خانواده قره‌اوغلانی درباره بازداشت او پیش‌تر به زمانه گفته بود:

«شنبه هفتم تیر ماه آقای قره‌اوغلانی را به بهانه نصب دوربین‌های مداربسته به محلی کشانده و بازداشت کرده‌اند. در جریان احضار روز چهارشنبه ۱۱ تیر ماه نیز خانواده او را مجبور به امضای تعهد کردند. آن‌ها را تهدید کردند و گفتند که حامد قره‌اوغلانی با یکی از رسانه‌های خارج از کشور و سازمان مجاهدین خلق در ارتباط است، اما این اتهامات دروغ است. همین‌طور آن‌ها را به توهین به مقدسات متهم کردند که این هم دروغ محض است. آقای قره‌اوغلانی را بسیار تحت‌ فشار گذاشته و ترسانده‌اند که اگر کسی اطلاع‌رسانی کند، مادر وی را به قتل خواهند رساند.»

هانیه قره‌اوغلانی که اکنون اطلاع رسانی در مورد وضعیت برادرش را به عهده گرفته می‌گوید که خانواده آنها تنها خواهان دادسری عادلانه هستند. او هم تبلیغ‌های کارزار حمایت از برادرش را بازنشر کرده و و درخواست لغو حکم اعدام او را دارد.

هشتگ‌هایی که کاربران برای کارزار لغو اعلام حامد قره‌اوغلانی در روز یکشنبه انتخاب کرده‌اند از این قرار است: #حامد_قره_اوغلانی و #اعدام_نکنید و #SaveHamed است.

کارزارهای مشابه با هشتگ #اعدام_نکنید و #حق_زندگی در چند ماه اخیر موفق بوده‌اند که در مورد شرایط زندانی‌های سیاسی محکوم به اعدام در ایران آگاهی رسانی کنند. از جمله  پس تایید حکم اعدام اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی سه معترض آبان ماه، شبکه‌های اجتماعی محل بزرگترین کمپین مردمی ضد اعدام شد.  بابک پاک‌نیا، وکیل این سه نفر روز گذشته اعلام کرد که دیوان عالی کشور، رسماً حکم اعدام این سه جوان نقض کرده و و پرونده آنها مجدد رسیدگی خواهد شد.

پی‌نوشت

حامد قره اوغلانی، زندانی سیاسی، از خطر اعدام رهایی یافت

در همین زمینه: