یک مقام بلندپایه سازمان ملل اعلام کرد که یمن بعد از شش سال جنگ لب پرتگاه ایستاده است. میلیون‌ها نفر از کودکان این کشور از سوءتغذیه رنج می‌برند و در خطر گرسنگی قرار دارند.

آموزش کودکان جنگ‌زده یمنی در ویرانه‌ها. یک چالش بزرگ برای یونیسف

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس تد چایبان، مدیر منطقه‌ای صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) شامگاه دوشنبه ۷ دسامبر/ ۱۷ آذر درخواست دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بودجه ضروری و فوق‌العاده برای کمک‌رسانی به کودکان خاورمیانه را به حامیان بین‌المللی ارائه داد.

در کشورهای خاورمیانه ۳۹ میلیون کودک نیازمند کمک‌ زندگی می‌کنند. به این ترتیب ۴۰ درصد از کل بودجه شش میلیاردی یونیسف در سال در خاورمیانه هزینه می‌شود. چایبان در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت:

«بزرگ‌ترین کانون‌های بحران انسانی در خاورمیانه قرار دارند.»

این کانون‌ها عبارت‌اند از اردوگاه‌های آوارگان جنگی سوری در خاک لبنان، در خود سوریه، و در یمن که از شش سال پیش تاکنون در جنگ نیابتی ایران و عربستان رو به ویرانی گذاشته است و حالا به تعبیر مدیر منطقه‌ای یونیسف لب پرتگاه ایستاده است.

یونیسف برآورد کرده است که دست‌کم ۱۲ میلیون کودک در یمن به کمک‌های سازمان ملل نیاز فوری دارند. این کمک‌ها شامل غذا، خدمات درمانی و بهداشتی، آب آشامیدنی، و آموزش و همچنین حمایت مالی از خانواده‌های نیازمند می‌شود. تد چایبان، مدیر منطقه‌ای یونیسف در ادامه مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت:

«ما هشدار می‌دهیم که در یمن وضع واقعاً بحرانی است. دو میلیون کودک یمنی درگیر علائم سوءتغذیه هستند و باید درمان شوند. پنج میلیون نفر هم در معرض گرسنگی قرار گرفته‌اند. اگر کمک‌های سازمان ملل قطع شود، همه چیز از دست می‌رود. قطاری با سرعت دارد از ریل خارج می‌شود و ما می‌دانیم که اگر دست به کار نشویم چه پیامدهایی در انتظارمان است.»

۸۷۴ میلیون دلار از بودجه دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری که یونیسف تقاضا کرده برای آموزش کودکان هزینه می‌شود. به گفته مدیر منطقه‌ای یونیسف آموزش کودکان در مناطق جنگ‌زده با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا دشوارتر شده است. ۴۰ درصد از کودکانی که تحت پوشش یونیسف قرار دارند به اینترنت دسترسی ندارند و لذا از آموزش مجازی بی‌بهره می‌مانند. علاوه بر این همه‌گیری ویروس کرونا زیرساخت‌های ضعیف درمانی کشورهای جنگ‌زده را هدف قرار  داده است. ۵۰۰ میلیون دلار از بودجه مورد نیاز یونیسف به مقابله با کووید-۱۹ و به آموزش مجازی اختصاص دارد.

به گفته چایبان یونیسف و اتحادیه بین‌المللی واکسن (کوواکس) در گفت‌وگو هستند با این هدف که دسترسی کودکان جنگ‌زده خاورمیانه به واکسن ضد کرونا فراهم شود.

سال گذشته یونیسف درخواست دو میلیارد دلار بودجه داده بود که فقط نیمی از آن تحقق یافت. این مبلغ علاوه بر یمن در اردن، عراق، لبنان، سوریه، لیبی و بخشی از آن هم در ایران هزینه شد.

شامگاه پنجشنبه ۴ دسامبر/ ۱۴ آذر برنامه جهانی غذا، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) و سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) در بیانیه مشترکی اعلام کردند که در سال ۲۰۲۱ نیمی از جمعیت ۳۰ میلیون نفری یمن در «خطر رو به افزایش گرسنگی» قرار می‌گیرد.

کشورهای حامی یمن به تعهدات مالی خود در سال ۲۰۲۰ عمل نکردند. آن‌ها مکلف بودند سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای کمک‌رسانی در اختیار سازمان ملل قرار دهند. اما سازمان ملل اعلام کرد که فقط ۴۵ درصد از این مبلغ پرداخت شده است.

بیشتر بخوانید: