جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی احتمالی آینده آمریکا از بازگشت ایالات متحده به برجام سخن گفت و اعلام کرد که از این طریق ایالات متحده ایران را به پایبندی به توافق هسته‌ای وادار می‌کند و زمینه را برای مذاکرات در مورد مسائل گسترده‌تر فراهم می‌سازد.

جیک سالیوان ـ عکس از آرشیو

جیک سالیوان، گزینه جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای مشاور امنیت ملی، دوشنبه ۷ دسامبر / ۱۷ آذر در اجلاس شورای مدیریت وال استریت ژورنال اعلام کرد که دولت بایدن می‌خواهد با بازگشت به برجام و پایبند کردن ایران به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ برنامه هسته‌ای ایران را زیر کنترل بگیرد.

سالیوان تأکید کرد که آمریکا آمادگی پیروی از شروط ذکرشده در توافق هسته‌ای را دارد و تصور می‌کند که این مسئله ممکن و شدنی است.

به‌گفته سالیوان، بایدن تلاش خواهد کرد خسارت‌هایی را که هم‌نظران او معتقدند با خروج دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ ایجادشده، برطرف کند.

او گفت بازگشت دوباره آمریکا به توافق هسته‌ای که به معنای لغو تحریم‌های میلیارد دلاری برای تهران است، زمینه را برای «مذاکرات بعدی» در مورد مسائل گسترده‌تر فراهم خواهد کرد.

سالیوان، که از زمان انتصاب به‌عنوان مشاور امنیت ملی صحبت‌های عمومی نکرده بود، افزود اگر ایران حاضر به همراهی نشود، آنگاه آمریکا می‌تواند از کشورهای دیگر بخواهد به آن بپیوندند تا به ایران نشان دهند گزینه دیگری ندارد.

سالیوان همچنین از برنامه دولت آینده آمریکا برای اصلاح نهادهای بین‌المللی و تقویت روابط آمریکا با متحدان خود و همزمان مقابله با دشمنان و رقبای جهانی از جمله چین اشاره کرد و از پیمان‌های عادی‌سازی روابط اسرائیل با برخی کشورهای عربی در دوران دولت ترامپ حمایت کرد و آن را امیدوارکننده خواند. او گفت دولت بایدن به این روند ادامه خواهد داد.

جیک سالیوان از مقام‌‌های پیشین وزارت خارجه آمریکا و دستیار هیلاری کلینتون است که در گفت‌‌و‌گوهای منجر به توافق هسته‌‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران نقش کلیدی داشت. او در دوره‌‌ای که جو بایدن معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در کاخ سفید بود نیز به‌عنوان مشاور امنیت ملی کار می‌کرد.

پیش از این، جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفته بود که اگر ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بماند آمریکا به برجام بازخواهد گشت. با این حال بایدن تأکید کرده بود که تعامل با ایران دشوار است و برای مقابله با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران در پی برقراری اتحاد با قدرت‌های اروپایی است.

فرانسه، بریتانیا و آلمان در سه سال گذشته بارها خواهان مکمل‌هایی برای برجام شده‌اند. این سه کشور روز گذشته، دوشنبه ۷ دسامبر / ۱۷ آذر، با انتشار بیانیه‌ مشترکی نسبت به تحولات اخیر در برنامه هسته‌ای ایران هشدار دادند. این سه کشور در بیانیه خود در مورد تصمیم جمهوری اسلامی برای نصب سانتریفیوژهای جدید در تأسیسات هسته‌ای نطنز و تصویب «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها» در مجلس شورای اسلامی ابراز نگرانی کردند.

بیشتر بخوانید: