وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سفیر ایران در یمن و دانشگاه بین‌المللی جامعه المصطفی را در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار داده است. پیش از آن خبرگزاری رویترز به‌نقل از یک مقام آمریکایی این خبر را اعلام کرده بود.

حسن ایرلو، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در یمن (نفر وسط)

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در این اطلاعیه که سه‌شنبه ۸ دسامبر / ۱۸ آذر منتشر شد، اعلام کرده که «حسن ایرلو، یک مقام عضو نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرستاده رژیم ایران به شورشیان حوثی در یمن را به دلیل کار کردن برای یا از سوی نیروهای قدس در فهرست [تحریم‌ها] قرار می‌دهد.»

این اطلاعیه سپس از وارد کردن دانشگاه بین‌المللی جامعه المصطفی به فهرست تحریم‌ها خبر می‌دهد:

«وزارت خزانه‌داری همچنین علیه دانشگاه بین‌المللی المصطفی ایران به خاطر تسهیل تلاش‌های نیروی قدس سپاه در جذب نیرو، و علیه یک فرد با نام یوسف علی موراج به دلیل پشتیبانی عملیات‌های تروریستی این گروه، دست به اقدام می‌زند»

یوسف علی موراج بنا به این اطلاعیه یک شهروند پاکستانی ساکن ایران است که در «تلاش‌های سپاه قدس برای هماهنگی، برنامه‌ریزی و انجام عملیات در خاورمیانه و ایالات متحده» نقش داشته است.

در اطلاعیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده ادعا شده که دانشگاه بین‌المللی جامعه‌المصطفی «پلت‌فرم جذب نیرو به دست سپاه قدس برای گردآوری اطلاعات و انجام عملیات است، از جمله جذب نیرو برای شبه‌نظامیان خارجی تحت هدایت سپاه قدس که به نفع رژیم بشار الاسد در سوریه می‌جنگند».

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در سخنانی در رابطه با تحریم‌های جدید گفت:

«گماشتن یک مقام سپاه قدس به عنوان فرستاده به شورشیان حوثی در یمن، نشانگر بی‌تفاوتی رژیم ایران نسبت به حل منازعه است. به علاوه، جذب نیروی سپاه قدس از میان دانشجویان خارجی برای عملیات‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که این گروه تا چه حد برای دستیابی به اهداف مخرب خود در جامعه ایران نفوذ کرده است».

رویترز سه‌شنبه ساعاتی پیش از اطلاعیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، به‌نقل از یک مقام آمریکایی ناشناس گزارش داده بود واشنگتن می‌خواهد حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی در یمن و دانشگاه بین‌المللی جامعه المصطفی را در فهرست تحریم‌های خود قرار دهد.

این مقام آگاه گفت ایرلو و دانشگاه جامعه المصطفی براساس قانون اجرایی ۱۳۲۲۴ ایالات متحده تحریم می‌شوند. این قانون به دولت آمریکا اجازه می‌دهد دارایی افراد و نهادهای خارجی را که مرتکب اقدامات تروریستی می‌شوند یا خطر بزرگی برای انجام اعمال تروریستی محسوب می‌شوند، مسدود کند.

دانشگاه بین‌المللی المصطفی یا «جامعة المصطفی العالمیه» از نهادهای مهم ایران برای اشاعه اسلام شیعه در سایر کشورهاست. این نهاد در سال ۱۳۵۸ در قم تأسیس شده و در ۶۰ کشور جهان شعبه دارد. از طریق این نهاد افراد مناسب برای آموزش اسلام در کشورهای دیگر شناسایی و آن‌ها را برای آموزش طلبگی به قم اعزام می‌کنند.

در اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا اما آمده که سپاه قدس برای جذب نیرو برای سپاه فاطمیون، یک گروه شبه‌نظامی از شیعیان افغانستانی از این دانشگاه به عنوان «پوشش» استفاده کرده است.

همچنین بنا به این اطلاعیه، در دانشگاه جامعه المصطفی در قم دانشجویان پاکستانی به عضویت در سپاه زینبیون، گروه شبه‌نظامی دیگری متشکل از شیعیان پاکستانی ترغیب می‌شده‌اند.

این دو گروه شبه‌نظامی در سوریه علیه مخالفان رژیم بشار اسد و نیز گروه دولت اسلامی (داعش) می‌جنگیدند.

حسن ایرلو نزدیک به دو ماه پیش به‌عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی به صنعا، مقر حوثی‌های یمن، اعزام شد. نیروهای شیعه حوثی از حسن ایرلو استقبال گرمی به‌عمل آوردند. سخنگوی وزارت خارجه ایران ۲۷ مهر ماه سال جاری خبر ورود ایرلو به صنعا به عنوان «سفیر تام‌الاختیار و فوق‌العاده جمهوری اسلامی» را را اعلام کرد.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در آن زمان در توییتی نوشت:

«رژیم ایران حسن ایرلو، یک عضو سپاه پاسداران و مرتبط با حزب‌الله لبنان، را به داخل یمن قاچاق کرد.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا در آخرین اقدام خود برای گسترش تحریم‌ها علیه ایران ۳ دسامبر/۱۳ آذر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «گروه شهید میثمی» و مدیر آن مهران ببری را به دلیل پژوهش درباره تسلیحات شیمیایی تحت تحریم قرار می‌دهد.

«گروه شهید میثمی» از زیرمجموعه‌های سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی ایران است که محسن فخری‌زاده مدیریت آن را به عهده داشت. فخری‌زاده بعدازظهر جمعه ۶ آذر در آبسرد دماوند ترور شد.

دولت آمریکا قصد دارد تا پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ماه ژانویه آینده تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را گسترش دهد.

بیشتر بخوانید: