علی‌رغم مخالفت‌ها، سنای ایالات متحده با فروش کلان سلاح به امارات متحده عربی، از جمله جنگنده‌ها و پهپادهای پیشرفته به ارزش ۲۳,۳۷ میلیارد دلار موافقت کرد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده تهدید کرده بود که تلاش کنگره این کشور برای توقف فروش تسلیحات به امارات را وتو خواهد کرد.

سنا نتوانست معامله کلان تسلیحاتی ایالات متحده و امارات را متوقف کند ــ عکس: Shutterstock

دو رأی‌گیری در سنای ایالات متحده برای متوقف‌کردن فروش جنگنده‌های F-35 و پهپادهای ریپر (MQ-9B) به امارات متحده عربی نتوانست نظر اکثریت سناتورها را جلب کند.

رأی‌گیری برای توقف فروش F-35 با ۴۷ رأی مثبت در برابر ۴۹ رأی منفی شکست خورد و رأی‌گیری برای توقف فروش پهپادهای ریپر نیز ۴۶ در برابر ۵۰ ناکام ماند.

میچ مک‌کونل، رهبر جمهوری‌خواهان که کنترل سنا را برعهده دارند، گفت که دو سوم نمایندگان از این تلاش‌ها حمایت نکرده اند:

«عجیب است پیشنهاد بدهیم که نمایش ژستی اعتراضی بدون بخت دست‌یافتن به اکثریت ضدوتو، آن هم الان استفاده خوبی از زمان سنا است».

برای اینکه مصوبه‌ها از وتوی رئیس‌جمهوری در امان باشد، باید دست‌کم دو سوم سناتورها به آنها رأی دهند.

فروش جنگنده‌ها و پهپادهای پیشرفته به امارات متحده بخشی از توافق آبراهام (ابراهیم) است که به عادی‌سازی روابط بین امارات و اسرائیل مربوط می‌شود.

پیش از این گزارش شده بود که اسرائیل با فروش این جنگنده‌ها به امارات مخالف است. برخی حامیان اسرائیل در ایالات متحده نیز نگران از دست رفتن برتری نظامی این کشور در خاورمیانه بودند.

اما ران درمر، سفیر اسرائیل در آمریکا دوشنبه هفته جاری در گفت‌و‌گو با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت که کشورش با فروش تسلیحات به امارات «خیلی هم راحت است»:

«ما قویاً معتقدیم که این توافق، این بسته تسلیحاتی، تعهد ایالات متحده به حفظ برتری کیفی نظامی اسرائیل را نقض نمی‌کند».

دولت ترامپ ۱۰ نوامبر به کنگره این کشور خبر داد که با فروش تسلیحات پیشرفته به امارات موافقت کرده است. دیگر منتقدان این معامله به نقش امارات در جنگ یمن، وخیم‌ترین بحران انسانی جهان کنونی اشاره می‌کردند.

توافق بین ایالات متحده و امارات شامل فروش ۵۰ جنگنده F-35 ، پیشرفته‌ترین جنگنده جهان به ارزش ۱۰,۴ میلیارد دلار، ۱۸ پهپاد ریپر به ارزش ۲,۹۷ میلیارد دلار، و بسته‌ای از ۱۴ هزار بمب و مهمات زمین به هوا و هوا به هوا به ارزش ۱۰ میلیارد دلار می‌شود.

در همین زمینه: