تظاهرات اعتراضی در اقلیم کردستان عراق به فشارهای ناشی از بحران مالی، تأخیر در پرداخت چند ماهه حقوق کارمندان و فساد مقام‌های محلی ادامه دارد. هزاران نفر در شهرهای سلیمانیه بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و مسئولان امنیتی چندین نفر از خبرنگاران و اعضای حزب گوران (تغییر) را بازداشت کردند.

اعتراضات در شهر سیدصادق در استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق ـ ۹ دسامبر ۲۰۲۰ عکس از BKirkuk / Facebook

به‌گزارش خبرگزاری رووداو، اعتراضات مردمی در اقلیم کردستان عراق بعدازظهر جمعه ۱۱ دسامبر / ۲۱ آذر از سرگرفته شد.

روز گذشته (پنج‌شنبه) معترضان در یک نشست خبری در سلیمانیه اعلام کردند که تظاهرات امروز (جمعه) از مقابل شورای استان سلیمانیه و با هدف محکوم کردن قطع پرداخت حقوق‌ها و اوضاع بد اقتصادی آغاز خواهد شد. آن‌ها تأکید کردند که شعارها باید یکسان باشد و خون کسی نباید ریخته شود.

معترضان که از جنبش «نسل جدید» هستند از آمادگی برای شرکت در تظاهرات خبر دادند و از نیروهای امنیتی خواستند که در کنار تظاهرکنندگان باشند.

این تظاهرات ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه جمعه به وقت محلی در شهرهای مختلف سلیمانیه آغاز شد.

اعتراضات گسترده کارمندان دولت و جوانان در سلیمانیه به دلیل حقوق‌های پرداخت‌نشده چند ماهه، بیکاری، وضعیت بد اقتصادی و فساد، چهارشنبه ۲ دسامبر / ۱۲ آذر آغاز شد. این اعتراضات پس از استفاده نیروهای امنیتی اعزام‌شده به این شهر از گاز اشک‌آور، گلوله‌های لاستیکی و خودروهای آب‌پاش پایان یافت. اما از شنبه ۵ دسامبر / ۱۵ آذر، اعتراضات به سایر مناطق استان سلیمانیه گسترش یافت.

از آغاز اعتراضات تا صبح جمعه، ۹ معترض و یک پیشمرگه کشته و ۶۵ نفر زخمی شده‌اند.

معترضان روز جمعه با انتشار تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از بستن خیابان مالک محمود، خیابان اصلی شهر سلیمانیه خبر دادند.

تصاویر منتشرشده همچنین حاکی از آن است که مأموران امنیتی از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی علیه معترضان استفاده کرده‌اند. هنوز گزارشی از شمار تلفات احتمالی درگیری‌ها منتشر نشده است.

بامداد روز دوشنبه گذشته، نیروهای امنیتی دفتر شبکه ان‌آرتی کردستان را بستند و امروز (جمعه) این رسانه مخالف در توییتر خود نوشت کارزان طارق، خبرنگار این شبکه، در حالی که سعی داشت از تظاهرات اعتراضی سلیمانیه گزارش تهیه کند توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

همچنین امین احمد و سیروان برزان دو خبرنگار العراقیه، تلویزیون دولتی عراق نیز روز جمعه در سلیمانیه بازداشت شدند.

مأموران امنیتی در رانیا به بختیار قدیر، خبرنگار شبکه رووداو و تیمش حمله کرده و تجهیزات ضبط آن‌ها را توقیف کردند.

بازداشت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در حالی انجام می‌شود که برهم صالح، رئیس جمهوری عراق روز سه‌شنبه در پیامی از نیروهای امنیتی اقلیم کردستان خواست تا «راه را برای رسانه‌ها به‌منظور انجام وظیفه خود آزاد بگذارند و به آن‌ها حمله نکنند.»

براساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی عبدالله ملا نوری، شیرکو حما امین و پیمان ایزدین، ​​نمایندگان پیشین حزب گوران (تغییر) نیز در همان اوایل آغاز تظاهرات در مقابل ساختمان فرمانداری سلیمانیه دستگیر شدند.

علی حمه صالح، نماینده گوران در پارلمان عراق، بعد از ظهر جمعه با انتشار ویدئویی در فیس‌بوک از جلوگیری از نمایندگان گوران برای ورود به سلیمانیه و شرکت در اعتراضات خبر داد.

صالح گفت، او به‌همراه دابان محمد، جلال محمد و شیرین امین نمایندگان گوران در پارلمان، در پاسگاه بازرسی افراد اتحادیه میهنی کردستان برگردانده شدند.

رووداو همچنین گزارش داده است که نیروهای امنیتی در مقابل ساختمان فرمانداری شهر سلیمانیه مانع اعتراضات مردم شده‌اند.

پیش از این احتمال می‌رفت که مردم در تظاهرات روز جمعه شرکت گسترده‌ای داشته باشند. از این رو سلیمانیه از صبح جمعه فضایی امنیتی داشت و نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف این استان برای مهار اعتراضات حضور داشتند.

سروه عبدالواحد، نماینده سابق استان سلیمانیه در پارلمان عراق به سایت «العربی الجدید» گفته است که احزاب حاکم در اقلیم کردستان، تظاهرات‌کنندگان را تهدید می‌کنند و می‌گویند در مقابل اهانت به مقرهای خود سکوت نخواهیم کرد.

پیش از این کمیساریای حقوق بشر عراق خواهان خویشتن‌داری همه شده و از نیروهای امنیتی در سلیمانیه خواسته بود ضمن پشتیبانی از معترضان و همکاری با آن‌ها، از هرگونه درگیری و اعمال خشونت‌آمیز پرهیز کنند.

دولت اقلیم کردستان چهار ماه است که حقوق کارمندان را پرداخت نکرده است. مقام‌های کُرد صریحاً گفته‌اند که بدون دریافت پول از دولت فدرال نمی‌توانند حقوق کارمندان دولت را پرداخت کنند.

بحران کرونا و پیامدهای اقتصادی آن که از ابتدای سال میلادی جدید عراق را درگیر کرده است، موجب شد تا دولت مرکزی حقوق کارکنان دولت اقلیم کردستان عراق را پرداخت نکند.

دلیل اصلی اعتراضات اخیر اگرچه پرداخت نشدن حقوق‌های کارکنان دولتی بوده است اما شعارهای معترضان فساد رهبران کردستان عراق را هم هدف قرار داده است.

دو حزب دمکرات و اتحادیه میهنی حدود ۳۰ سال است که دولت محلی اقلیم کردستان را بین خود تقسیم کرده‌اند. اتحادیه میهنی کردستان در سلیمانیه و حلبچه و حزب دمکرات کردستان در اربیل و دهوک حکومت می‌کنند.

اعتراضات علیه فساد حاکمان در اقلیم کردستان عراق در سال‌های گذشته نیز رخ داده است.

بیشتر بخوانید: