مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۲۸ آبان طرح «تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان» را اعلام کرد. این طرح در حالی اعلام وصول شد که نه تنها هیچ جزئیاتی درباره آن منتشر نشده است، بلکه در طول سال‌های گذشته با مخالفت جدی مردم بلوچستان، روحانیون، فعالان مدنی و سیاسی و نیز نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس روبه‌رو شده بود.

بعد از اعلام وصول طرح تفکیک استان سیستان بلوچستان، روز سه‌شنبه ۱۱ آذر زهرا احمدی، مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور در مصاحبه با پایگاه خبری وزارت کشور طرح تقسیم استان سیستان و بلوچستان را «غیر کارشناسی و چالش برانگیز» خواند. به گفته او «این طرح بدون توجه به شرایط و پیچیدگی‌های خاص این استان در ابعاد اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی مطرح شده است».

مردم استان سیستان و بلوچستان با توجه به سوابق تاریخی و جدایی بخش‌های دیگری از این استان در گذشته، نگرانی‌های عمده‌ای درباره تصویب و اجرای این طرح تفکیک سیستان و بلوچستان دارند – از افزایش تبعیض و محرومیت‌ها گرفته تا حذف نام بلوچستان در مناطق مخالف.

در هفته‌های گذشته کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز با استفاده از هشتگ «نه به تقسیم بلوچستان» به اعلام وصول این طرح اعتراض کردند و این هشتگ به ترند اول در توییتر تبدیل شد.

زمانه برای بررسی جزئیات طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان و نیز دلایل مخالفت مردم بلوچ با طرح مذکور، با حبیب‌الله سربازی، فعال سیاسی بلوچ و مدیر مجموعه سهاب (ستاد هماهنگی اعتراضات بلوچستان) گفت‌وگو کرده است. 

گفت‌وگوی زمانه با حبیب‌الله سربازی را بشنوید:

حبیب‌الله سربازی به زمانه می‌گوید مسئله مردم حذف نام بلوچستان نیست، بلکه با نفس تقسیم مخالف هستند و آن را خطری برای تبعیض‌های بیشتر می‌دانند. چرا که در گذشته هم تقسیم صورت گرفته اما تاثیری در راستای توسعه این مناطق به همراه نداشته است. اما اکنون مردم نگران بازتولید چرخه تبعیض به صورت مضاعف هستند.

با توجه به اینکه طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان در مجلس اعلام وصول شده، حبیب‌الله سربازی پیش‌بینی می‌کند این طرح در دولت حسن روحانی اجرایی نخواهد شد. او می‌گوید به احتمال زیاد منتظر خواهند ماند تا همان‌گونه که مجلس به صورت یک‌دست در اختیار جناح تندرو قرار گرفت، دولت هم در اختیار تندروها و سپاه قرار بگیرد و زمینه پیش‌برد این هدف هموارتر شود.

  • در همین زمینه