محاسبات رئیس «کمیته دستمزد کانون عالی شوراها» نشان می‌دهد که کمینه‌ هزینه‌های زندگی هر خانوار کارگری در ایران در ماه آبان امسال به نزدیک ۱۰ میلیون تومان رسیده است. این در حالی‌ست که براساس محاسبات تایید شده توسط هر سه گروه مذاکرات مزدی در اواخر فروردین‌ماه امسال، پایه حقوق کارگران با در نظر گرفتن مزایا و الحاقات (در صورت پرداخت از سوی کارفرما)، دو میلیون و ۶۱۱ هزار تومان است.

کارگران ایران طی سال‌های گذشته خواستار تعیین دستمزد بر مبنای سبد معیشت شده‌اند. دولت اما نرخ تورم رسمی را مبنای تعیین دستمزد می‌داند.

به‌نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، فرامرز توفیقی با مبنا قرار دادن داده‌های مرکز ملی آمار و انستیتو پاستور و با محاسبه اولیه سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به عنوان پایه سبد معاش هر خانوار بر اساس این داده‌ها، اعلام کرده تقریباً همه دستمزد «کارگران حداقل‌بگیر» پای تامین خوراکی‌های خانواده می‌رود و دیگر مبلغی برای تأمین «مسکن، حمل و نقل، آموزش و بهداشت» باقی نمی‌ماند.

به‌گفته توفیقی، در این محاسبات سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، بسیار حداقلی محاسبه شده و به هیچ‌وجه شامل اقلام «لاکچری و گران‌قیمت» نشده است. او درباره نحوه محاسبات خود گفته:

«با توجه به جدول U97Os99T5-07 مرکز ملی آمار در خصوص متوسط هزینه خوراکی‌ها بر اساس جداول درآمدی مطابق با استانداردCOICOP، ۸۲۰۶۴۴۴۲= ۳۰.۹۵ / ۱۰۰ × ۲۵۳۹۸۹۴۵ریال در ماه به دست می‌آید.»

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها که محاسبات مستقل سبد معاش را انجام می‌دهد، در ادامه گفته: «کمینه‌ هزینه‌های زندگی بدون لحاظ کردن سهم افزوده بهداشت و مسکن، حداقل ۸ میلیون و ۲۰۶ هزار تومان است. این سبد با در نظر گرفتن سهم بهداشت، هشت میلیون و ۸۵۶ هزار و ۴۴۴ تومان می‌شود که رقمی بسیار حداقلی و با در نظر گرفتنِ قیمت‌های رسمی محاسبه شده است.»

به‌گفته او، در مصوبات کمیته دستمزد سال قبل به دلیل فاصله بسیار زیاد تورمی مولفه‌هایی چون مسکن، درمان، حمل و نقل، وسایل و لوازم خانگی مقرر شده بود جلساتی برای تعیین درصد مولفه‌ها و راه‌های احصا این اعداد برگزار شود که تاکنون هیچ جلسه‌ای برگزار نشده است. بنابراین بدون دخالت افزایش‌های چندین برابری (همچون مسکن با افزایشی ۲۰۰درصدی) سبد خانوار با این فرمول بسیار پایین‌تر از سبد واقعی است و با دخالت سهم مسکن در کلان‌شهرها و شهرهای اقتصادی و صنعتی این سبد تا مرز ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.

هر ساله در ایران، حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار و پس از رایزنی سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت تعیین و اعلام می‌شود.

شورای عالی کار در ۲۳ فروردین‌ماه امسال اعلام کرد که تنها ۳۳۵هزار تومان به حداقل مزد کارگر ایرانی در سال ۹۹ اضافه شده است، این در حالی‌ست که کمیته دستمزد حتی یک‌ماه پیش از آن یعنی در اسفندماه سال گذشته، سبد معیشت را به مبلغ چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان اعلام کرده بود.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها اما با اشاره به تورم بی سابقه در هشت ماه اول امسال و جامع نبودن محاسبات او درباره میزان سبد معیشت خانوار گفته: 

«سبد ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی هنوز جامع نیست و همه هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد. با توجه به الزام داشتن سیستم هوشمند جهت برقرای ارتباطات تحصیلی (دانش آموزی و دانشجویی) و رشد خیره کننده قیمت این کالاها، افزایش رویکرد تعمیر وسایل خانگی به دلیل جهش بسیار زیاد قیمت لوازم خانگی و افزایش خیره کننده قیمت تعمیر وسایل، اگر بخواهیم رویکردی جامع‌تر در خصوص هزینه‌کرد خانوار داشته باشیم این عدد تا ۱۲ درصد نیز قابلیت افزایش دارد.»

در همین زمینه