اتحادیه اروپا جمعه توافق کرد که میزان تولید گازهای کربنی در ۲۷ کشور عضو این اتحادیه را تا پایان دهه ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۵۰ درصد کاهش یابد.

پرچم‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا/ AFP PHOTO / SEBASTIEN BOZON

این توافق بخشی از تلاش‌های اتحادیه برای صفر کردن تولید دی اکسید کربن تا ۲۰۵۰ است.

طبق توافق اخیر ملت‌های اروپایی با معیار قرار دادن سطوح تولید گازهای گلخانه‌ای در ۱۹۹۰، بنا دارند آن میزان را تا ۲۰۳۰ حداقل ۵۵ درصد کاهش دهند. این توافق در پی بحث‌هایی حاصل شد که از پنج‌شنبه شب تا جمعه صبح به طول انجامید.

لهستان، مجارستان و جمهوری چک، سه کشور اروپایی که اقتصادشان به شدت به سوخت‌های کربنی وابسته است، علیه این تصمیم موضع گرفتند.

لهستان پس از آنکه بابت تغییر ساختار انرژی خود حمایت و پشتیبانی اتحادیه اروپا را جلب کرد، آخرین کشوری بود که متقاعد به امضای توافق شد.

در پی توافق اتحادیه اروپا، بریتانیا نیز اعلام کرد که حمایت مالی از پروژه‌های سوخت فسیلی در اقصا نقاط جهان را متوقف می‌کند.

بریتانیا در چهار سال گذشته حدود ۲۱ میلیارد پوند خرج توسعه سوخت فسیلی در جهان کرده است.

همزمان بریتانیا هدف داخلی خود را کاهش ۶۸ درصدی تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ عنوان کرده است.

نشست زیست‌محیطی رهبران جهان شنبه ۱۲ دسامبر قرار است برگزار شود که انتظار می‌رود در آن همه کشورها با طرحی برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای تا ۲۰۳۰ پا پیش بگذارند. بوریس‌ جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه میزبان این نشست هستند.