دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش‌بینی کرد مستقل از آنکه چه کسی رئیس‌جمهوری ایالات متحده شود، تحریم‌ها تا پنج سال دیگر ادامه یابد.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

به گزارش صداوسیمای جمهوری اسلامی، محسن رضایی، دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام از لایحه بودجه ۱۴۰۰ که بر مبنای فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت طرح‌ریزی شده انتقاد کرد.

او هشدار داد این برنامه «معنی‌اش این است که همچنان می‌خواهیم به روابط خارجی و رفتار کشورهای دیگر نگاه کنیم در حالی که کاملاً روشن است که چه بایدن تائید شود و چه ترامپ بتواند از دیوان عالی آمریکا اوضاع را برگرداند، تحریم‌ها تا چهار – پنج سال دیگر ادامه خواهد داشت.»

ایران قبل از تحریم‌های آمریکا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت که بر اساس برخی گزارش‌ها بعد از اعمال تحریم‌ها به حدود نصف کاهش یافته است.

رضایی گفت نباید دولت پیش‌بینی خود از فروش نفت و بودجه سال آینده را «بر اساس اتفاقی بیرون از مرزها» انجام دهد و افزود اگر تهران در غیر اینصورت عمل کند «ریسک خطرناکی» پذیرفته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به فقر گسترده در ایران اشاره کرد و گفت علی‌رغم اینکه دولت ایران یکی از دولت‌های ثروتمند است در برنامه‌ریزی بودجه خود برنامه‌ای برای رفع محرومیت و فقر در نظر ندارد.

در همین راستا او از مجلس ایران که اکثریت نیروهای محافظه‌کار آن را اداره می‌کنند خواست که به اصلاح لایحه بودجه بر اساس کمبودهای آن اقدام کند.

رضایی همچنین از توقف اجرای پروتکل الحاقی بر اساس قانون مصوب مجلس را اقدامی «مطلوب» توصیف کرد و از دولت نیز خواست که با مجلس همکاری نشان دهد.

مجلس شورای اسلامی ایران هفته گذشته قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که دولت را به افزایش غنی‌سازی و دخیره‌سازی اورانیوم غنی‌شده و کاهش تعهدات برجامی مکلف می‌کند، تصویب کرد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران این قانون را برای فعالیت‌های دیپلماتیک مضر خوانده بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این راستا رویکرد مقابله‌گرانه ایران را برای کسب امتیاز در روابط خارجی ضروری دانست. او به عنوان مثال مطرح کرد:

«تا وقتی به غنی سازی ۳۰- ۲۰ درصد نرسیده بودیم و تعداد سانتریفیوژهای‌مان افزایش نیافت هیچ وقت دنیا حاضر به مذاکره با ما نمی‌شد.»