همزمان با تشدید شیوع کرونا در برخی از نقاط جهان، کشورهای ثروتمند طرح واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا را اجرا می‌کنند. ایالات متحده آمریکا از دوشنبه واکسیناسیون شهروندانش را آغاز خواهد کرد. کشورهای فقیر اما به‌رغم درگیری با شیوع کرونا، تنها توان واکسیناسیون بخش کوچکی از جمعیت خود را دارند.

همه‌گیری جهانی ویروس جدید کرونا تاکنون بالغ بر ۷۲ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده و جان دست کم یک میلیون و ۶۱۳ هزار نفر از ساکنان کره زمین را گرفته است.

در بریتانیا، که نخستین کشوری‌ست که طرح واکسیناسیون عمومی را با استفاده از واکسن فایزر بیونتک آغاز کرده است، مسئولان نهادهای بهداشت و سلامت نسبت به تغییر رفتار عمومی در قبال شیوع کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های پیشگیرانه هشدار دادند.

در شرایطی که همه‌گیری کووید-۱۹ در ایالات متحده آمریکا به حادترین روزهای خود رسیده است، این کشور نیز واکسیناسیون شهروندان را آغاز خواهد کرد. آمار روزانه ابتلا به ویروس کرونا روز شنبه در این کشور به رقم ۲۳۱ هزار نفر و آمار مرگ و میر بیماران کووید-۱۹ به ۳هزار و ۳۰۹ نفر در یک شبانه‌روز رسید تا شمار کل مبتلایان در آمریکا به بیش از ۱۶ میلیون نفر و شمار قربانیان به ۳۰۰ هزار نفر برسد.

همزمان شرکت فایزر اعلام کرد محموله‌های واکسن کووید-۱۹ را برای انتقال از میشیگان آماده کرده و این محموله‌ها توسط وزارت دفاع ایالات متحده و در همکاری با وزارت بهداشت در تمام کشور پخش خواهند شد. براساس گزارش‌ها شهروندان آمریکا از دوشنبه ۱۴ دسامبر/۲۴ آذر واکسن کووید-۱۹ را دریافت خواهند کرد.

در آن‌سوی جهان دولت روسیه از ۲۸ هزار و ۸۰ مورد جدید ابتلا به کرونا و ۴۸۸ مورد مرگ بیماران کووید-۱۹خبر داد. روسیه تا به حال بالغ بر ۲ میلیون و ۶۵۳ هزار مورد ابتلا و نزدیک به ۴۷ هزار مورد مرگ و میر را گزارش کرده است.

در ترکیه نیز دولت این کشور معیار گزارش‌دهی درباره شیوع کرونا را از آمار بیماران نیازمند به بستری، به آمار افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت شده است، تغییر داد. بدین ترتیب شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ترکیه تا روز یکشنبه ۱۳ دسامبر/۲۳ آذر به ۸۰۰ هزار نفر رسید. میزان مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا در ترکیه نیز ۱۶ هزار و ۱۹۹ نفر گزارش شده است.

کره جنوبی نیز روز یکشنبه از اوج‌گیری دوباره ابتلا به ویروس کرونا در این کشور و ثبت رقم ۱۰۳۰ نفر در یک‌ شبانه‌روز خبر داد.

چین هم اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرده است.

در اروپا هم ایتالیا که به‌زودی طرح واکسیناسیون عمومی شهروندان را آغاز خواهد کرد، با ۶۴ هزار و ۳۶ مورد مرگ براثر کووید-۱۹ بالاترین نرخ مرگ و میر را در اروپا ثبت کرد. پیش از این بریتانیا بیشترین موارد مرگ و میر را گزارش کرده بود.

در آلمان نیز دولت محدودیت‌ها را تمدید خواهد کرد. خبرگزاری رویترز با اتکا بر پیش‌نویس یک طرح دولت اعلام کرد مدارس و مغازه‌های آلمان از ۱۶ دسامبر تا ۱۰ ژانویه ۲۰۲۱ تعطیل اعلام خواهند شد و دولت دستور به دورکاری خواهد داد.

در سوئیس نیز وزارت بهداشت این کشور خواهان تشدید محدودیت‌ها برای کنترل شیوع کرونا شد.

در برزیل هم دولت طرح واکسیناسیون موسوم به «ایمنی در برابر کرونا» را به دادگاه عالی این کشور می‌برد. طرح فوق اما تنها یک چهارم جمعیت برزیل را شامل می‌شود و تاریخ شروع آن مشخص نشده است.

همزمان بحرین استفاده از واکسن کرونای ساخت شرکت چینی سینوفارم را تایید کرد. این کشور پیشتر واکسن فایزر/بیونتک را هم تایید کرده بود. خبرگزاری دولتی بحرین اعلام کرد واکسن سینوفارم در بحرین در دسترس عموم قرار می‌گیرد. پیش از این امارات  متحده عربی هم هفته گذشته اعلام کرده بود که واکسن سینوفارم ۸۶ درصد موثر است. بحرین اعلام کرده است می‌خواهد این واکسن را به صورت مجانی در اختیار شهروندانش قرار دهد.

به‌رغم امیدها نسبت به این‌که واکسن کرونا بتواند مانع مرگ و میر بیماران کووید-۱۹ شود، سازمان ناظر بین المللی The People’s Vaccine Alliance که شامل سازمان عفو ​​بین الملل و آکسفام است، هفته گذشته اعلام کرد درحالی‌که کشورهای ثروتمند از جمله کانادا به اندازه کافی و گاه تا شش برابر جمعیت خود دوز واکسن Covid-19 خریداری کرده اند، داده‌های این سازمان نشان می‌دهد نزدیک به ۷۰ درصد کشورهای فقیر در سال ۲۰۲۱ تنها قادرخواهند بود یک نفر از هر ۱۰ نفر جمعیت خود را واکسینه کنند.

در همین زمینه: