مبنای لایحه بودجه ۱۴۰۰بر صدور نفت و رفع تحریم گذاشته شده. نمایندگان مجلس از یک طرف نمی‌خواهند بنا را بر رفع تحریم بگذارند اما از طرف دیگر با فروش نفت در بازارهای داخلی هم مخالف‌اند. اکنون آن‌ها مقابل این پرشش قرار گرفته‌اند: باید کلیات لایحه را رد کرد یا دست روی دست گذاشت و منتظر ماند؟

سردرگمی مجلس در رد یا پذیرش کلیات بودجه ۱۴۰۰

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی صبح دوشنبه ۲۴ آذر در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) درباره احتمال رد کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ گفت:

«معتقدم باید در مجلس شورای اسلامی کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ را تصویب و بعد اصلاح موارد را انجام می‌دهیم. اگر کلیات را رد کنیم در واقع ما مجلسی‌ها دست خودمان را بسته‌ایم، چرا که دولت بودجه را می‌برد و یک مقدار اعداد و ارقامش را بالا پایین می‌کند و آن را دوباره برمی‌گرداند و این‌گونه یک ماه بررسی بودجه عقب می‌افتد.»

توضیحات نوبخت در کمیسیون انرژی

روز گذشته بعد از برگزاری جلسه‌ای باحضور محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان و بودجه در مجلس، مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت:

«در لایحه بودجه فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز پیش بینی شده است اما بر اساس پیش‌بینی مرکز پژوهش ها در سال آینده حداکثر می توان ۸۵۰ هزار بشکه نفت به فروش رساند. بنابراین فاصله بسیاری میان واقعیت و لایحه دولت وجود دارد و نظر مرکز پژوهش‌ها به‌عنوان مرکز ارائه دهنده مشاوره به نمایندگان، رد کلیات است.»

به گفته محمد باقر نوبخت در این جلسه گزارشی از بودجه به کمیسیون ارائه شد:

«در این جلسه عمده مباحث راجع به میزان فروش نفت بود که کمیسیون خواستار ارائه عددی قابل قبول در این خصوص است، همچنین درخصوص مالیات‌ها، نظر کمیسیون مبنی بر این است که با توجه به ظرفیت‌ها می‌تواند افزایش پیدا کند.»

به گفته نوبخت در این جلسه نمایندگان برای جبران کسری بودجه خواهان فروش بیشتر سهام و اموال دولتی شده بودند.

در لایحه بودجه ۱۴۰۰، ردیف درآمدهای ناشی از فروش اموال منقول و غیرمنقول دولت ۸۶ افزایش یافته است. به بیان دیگر دولت برای سال آینده باز هم بخش بزرگتری از اموالی که در دهه‌های گذشته و با پول نفت مالک شده را حراج خواهد کرد تا هزینه جاری مملکت تامین شود. نمایندگان مجلس خواهان افزایش بیشتر این مبلغ هستند.

مجلس یک قدم عقب نشست

بودجه ۱۴۰۰ بر اساس فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز تنظیم شده. در دوران تحریم اما ایران فقط امکان صدور حداکثر ۸۵۰ هزار بشکه نفت در روز را دارد. محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه مصاحبه با ایلنا درباره جلسه با نوبخت در مجلس گفت:

«در خصوص فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفتیم که این عدد خوشبینانه است و ما به چه شیوه و روش و با چه استدلالی و منطقی قرار است که این مقدار نفت بفروشیم  که ایشان گفتند ما این رقم را مشروط در بودجه گذاشته‌ایم اگر از این طریق حاصل نشد راه‌های دیگری را در بودجه دیدیم.»

یکی از این راه‌ها فروش اوراق سلف نفتی است که مجلس شورای اسلامی پیش از این با آن مخالفت کرده بود.   

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اما در مصاحبه روز دوشنبه خود با ایلنا یک گام عقب نشست و اعلام کرد که مجلس صرفاً با جزئیات پیش‌فروش نفت در بازارهای داخلی مخالف است.

در لایحه بودجه سال آینده و با فرض اینکه همه سناریوهای درآمدی دولت محقق شود، بیش از یک سوم بودجه تنها با استقراض تامین می‌شود. در همان حالت دولت در سال آینده تنها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های گذشته‌اش را جبران خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: