انفجار در کوره ذوب فلزات کارخانه «فولاد صنعت پردیس آذربایجان» در شهرک صنعتی سلفچگانِ استان قم، ۱۵ قربانی گرفت. اداره کار قم در ارتباط با کارگران قربانی از خود سلب مسئولیت کرد.

به گفته‌ محسن اروجی مدیرکل مدیریت بحران استان قم، انفجار در اثر اشکال فنی کوره ذوب کارخانه روی داده است.

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور تعداد کارگران قربانی را ۱۵ تن اعلام کرد.

طبق آخرین خبرها، دو تن از کارگران در اولین لحظات انفجار جان خود را از دست داده‌اند. ۱۰ کارگر نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند که حال پنج تن از آن‌ها وخیم اعلام شده است.

منطقه آزاد اقتصادی سلفچگان

مناطق آزاد اقتصادی در دهه هفتاد شمسی با هدف تسهیل سرمایه گذاری (خارجی) و واردات و صادرات و ترانزیت کالا به راه افتادند. کارخانه‌ها و شرکت‌های فعال در این مناطق از تسهیلاتی مانند معافیت مالیاتی برخوردارند و از شمول بسیاری از قوانین کشوری از جمله قانون کار معافند. دست کارفرمایان این مناطق در استثمار کارگران باز است و کارگران شاغل از حمایت قانونی محرومند.

مجوز ایجاد منطقه آزاد تجاری سلفچگان واقع در جاده سلفچگان به ساوه در استان قم، سال ۱۳۷۶ توسط هیات وزیران صادر شد. کارخانه «فولاد صنعت پردیس آذربایجان» یکی از ۱۴۱ واحد تولیدی و تجاری فعال در این منطقه ویژه است.

منطقه آزاد تجاری سلفچگان به دلیل نزدیکی به پایتخت و قرار گرفتن در چهارراه‌های تزانزیت کشور یکی از مهم‌ترین مناطق ویژه تولید، صادرات و ترانزیت کالا محسوب می‌شود.

اداره کار سلفچگان: هیچ انفجاری صورت نگرفته

کارفرمایان مناطق ویژه اقتصادی حتی از رعایت مقررات ایمنی نیم بند قانون کار نیز معافند و کارگران شاغل در صورت بروز حادثه، پشتوانه‌ای ندارند. از این رو حوادث کار در این مناطق بالاست اما خبرهای آن به ندرت در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

رئیس اداره کار رفاه و تأمین اجتماعی منطقه ویژه سلفچگان از انفجار در این منطقه اظهار بی‌اطلاعی کرده است. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از او نوشت: «خبر انفجار سلفچگان اشتباه است و هیچ انفجاری صورت نگرفته است».

در حالی که سخنگوی اورژانس کشور از اعزام بالگرد برای انتقال کارگران مصدوم به بیمارستان خبر داده، حمید کریمی رئیس اورژانس قم گفته است: «حادثه انفجار مربوط به منطقه ویژه سلفچگان است و در منطقه شهری نیست. ما حوادث شهری را تحت پوشش خدمات خود قرار می‌دهیم. آتش‌نشانی منطقه مذکور هنوز اطلاعی در اختیار ما قرار نداده است».