وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد سازمان «صنایع دفاعی» ترکیه و رئیس آن را به دلیل اقدام ترکیه در خریداری سامانه پدافند موشکی اس-‌۴۰۰ از روسیه در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار داده است. این تحریم‌ها به موجب قانون «کاتسا» اعمال شده‌اند.

قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها موسوم به قانون کاتسا قانونی است که با رأی قاطع کنگره و سنا در ژوئن ۲۰۱۷، علیه ایران، روسیه و کره شمالی به تصویب رسید، تا از طریق تحریم با آنچه اقدامات خطرناک و دشمنانه این کشورها در قبال آمریکا و متحدانش خوانده شده‌است، مقابله کند. اکنون در روزهای پایانی دولت ترامپ، وزارت خزانه‌داری آمریکا تهدیدی را که از دو سال قبل متوجه ترکیه کرده بود عملی کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد تحریم صنایع دفاعی ترکیه یک سیگنال واضح است مبنی بر آنکه واشنگتن معاملات بزرگ تسلیحاتی با روسیه را تحمل نخواهد کرد.

دولت ترکیه این تحریم‌ها را ظالمانه خواند و از ایالات متحده آمریکا خواست آن‌ها را لغو کند. وزارت خارجه ترکیه از آمادگی آن کشور برای گفت‌وگو درباره خرید سامانه پدافند موشکی اس‌-۴۰۰ از روسیه با متحدان ترکیه در ناتو خبر داد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«اعتیاد آمریکا به تحریم و تحقیر حقوق بین‌الملل بار دیگر خود را به منصه ظهور رساند. ما تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ترکیه را به‌شدت محکوم می‌کنیم و در کنار مردم و دولت ترکیه می‌ایستیم. همسایگان در اولویت هستند.»

پیش از این روابط دیپلماتیک ایران و ترکیه به سبب شعرخوانی اردوغان در مراسم رژه نظامی در باکو پرتنش شده بود.  

توافق‌نامه خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ دسامبر ۲۰۱۷ بین ترکیه و روسیه امضا شد و هزینه آن ۲,۵ میلیارد دلار است.

مقامات ایالات متحده از مدت‌ها پیش به ترکیه هشدار داده بودند که سامانه روسی با برنامه جنگنده‌های اف‌-۳۵ ناسازگار است و خطر امنیتی برای این برنامه ایجاد می‌کند.

این مقامات گفته بودند که اگر ترکیه خود را به سامانه پدافند موشکی اس-‌۴۰۰ مجهز کند، از برنامه تولید جنگنده اف-۳۵ کنار گذاشته می‌شود.

بیش از ۹۰۰ قطعه جت‌های اف‌-‌۳۵ در ترکیه تولید می‌شوند. حدود ۴۰۰ قطعه از آن به طور انحصاری توسط کارخانه‌های ترکیه تولید می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

https://www.radiozamaneh.com/455183