کارگران کارخانه قند یاسوج می‌گویند با این‌که این کارخانه از بخش خصوصی بازپس گرفته شده، هنوز فعالیت آن آغاز نشده و کارگران با وضعیت معیشتی دشوار منتظر بازگشت به کار خود هستند.

کارخانه قند یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد ـ عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، کارگران کارخانه قند یاسوج از وضعیت نامعلوم این واحد تولیدی بعد از باطل شدن پرونده واگذاری غیرقانونی این واحد تولیدی به بخش خصوصی انتقاد کردند.

یکی از این کارگران گفت:

«قرار بود بعد از ابطال پرونده واگذاری غیرقانونی این واحد تولیدی به بخش خصوصی؛ سریعاً این واحد با جذب کارگران سابق خود فعالیت تولیدی خود را از سر بگیرد که متأسفانه به‌رغم فشار معیشتی که متوجه کارگران است، این اتفاق هنوز عملی نشده است.»

کارخانه قند یاسوج، نخستین واحد تولیدی در سطح استان استان کهگیلویه و بویراحمد و مرکز آن شهر یاسوج است. این کارخانه به دلیل مشکلاتی که داشت در دی ماه ۱۳۹۵ بدون اطلاع کارگران که سهامدار ۲۳ درصد از کارخانه هستند، به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد. با واگذاری به بخش خصوص بعد از ۱۷ روز کلیه کارگران کارخانه اخراج شدند و در دی‌ماه ۹۵ کارخانه تعطیل شد. موضوع واگذاری کارخانه قند یاسوج به قیمت بسیار پایین و برخورد با کارگران این کارخانه، بازتاب گسترده‌ای در کشور یافت.

کارگران اخراجی بارها از جمله در خردادماه سال جاری با تجمع اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند و در تیرماه واگذاری کارخانه قند یاسوج به بخش خصوصی باطل شد.

به گفته یکی از کارگران، حدود ۳۰۰ کارگر قراردادی شاغل در این کارخانه که هم‌اکنون بیکار هستند در تمامی این سال‌ها، منتظر ازسرگیری مجدد فعالیت کارخانه بوده‌اند.

این کارگر درباره معوقات حقوق و سنواتی کارگران گفت:

«با تعطیلی کارخانه، بخشی زیادی از مطالبات معوقه سنواتی و حقوقی تعدادی از کارگران نیز بلاتکلیف مانده و هنوز پرداخت نشده است.»

این در حالی است که شرکت قند یاسوج تنها منبع درآمدی و اشتغال دست‌کم ۳۰۰ کارگر به‌صورت مستقیم است، کارگرانی که اکنون در وضعیت بد معیشتی قرار دارند.

کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ در منطقه اکبرآباد این شهر به عنوان صنعت مادر استان کهگیلویه و بویراحمد تأسیس شد و از بدو فعالیت آن تاکنون همواره با کمبودهای فراوان مواجه بوده و در سه مرحله به افراد و شرکت‌های گوناگون واگذار شده که در هر سه مرحله و بعد از واگذاری با مشکلاتی فراوانی روبه‌رو بوده است.

بیشتر بخوانید: