پرستاران ایرانی برای پنجمین بار به رئیس جمهوری اسلامی نامه نوشتند و یادآوری کردند که با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در ایران و ابتلای بخش بزرگی از پرستاران به کووید-۱۹ و خستگی و فرسودگی کادر درمان ارائه خدمات باکیفیت به بیماران در بیمارستان‌های کشور مشکل‌ساز شده است. پرستاران خواهان بررسی دلایل افزایش جانباختگان کووید-۱۹ در بین کادر درمان شدند و از دولت گلایه کردند که با وجود افزایش کار آن‌ها در دوران همه‌گیری، دستمزدهایشان کاهش یافته است.  

همه‌گیری کرونا در ایران: ظرفیت‌های رو به تکمیل بیمارستان‌ها، کمبود نیروی پرستاری، خستگی و فرسودگی کادر درمان

ایران در بین کشورهای جهان در جایگاه نهم همه‌گیری ویروس کرونا قرار دارد. محمد پاکمهر، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ماه گذشته اعلام کرده بود که تاکنون ۳۲ هزار نفر از پرستاران کشور به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند که نشان‌دهنده ابتلای ۳۰ درصد از پرستاران رسمی در بیمارستان‌های دولتی کشور است. از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در ایران بیش از یک میلیون و ۱۱۵ هزار نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌‌‌اند. ویروس همچنان در کشور در حال چرخش است و بر اساس آمارهای رسمی روزانه دست‌کم بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند.

شمس الدین شمسی، رئیس شورای عالی نظام پرستاری در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران گفت:

«از نظر نیروی انسانی به شدت دچار کمبود نیرو هستیم و باید برای نیروی پرستاری استانداردی داشته باشیم که فعلا یکی از مهم‌ترین استانداردها، نیروی پرستار به ازای تخت است که در کشورهای مختلف از دو و نیم تا ۷ الی ۸ نفر به ازای تخت بیمارستانی نیرو وجود دارد و متاسفانه در کشور ما این موضوع زیر یک نفر است.»

راه حل‌های موقتی: امروز را به فردا برسانیم

از نیمه دوم سال ۹۸ تا آخر سال جاری در مجموع حدود ۲۲ هزار نفر از نیروهای پیراپزشکی جذب بیمارستان‌های کشور شدند که نیمی از آنها پرستاران هستند. رئیس شورای عالی نظام پرستاری در ادامه مصاحبه با ایلنا تلویحاً اعلام کرد که در بیمارستان‌های دولتی ایران به ازای هر ۱۰ بیمار فقط یک پرستار وجود دارد.

«وقتی به ازای ۱۰ بیمار و یا بیشتر، یک پرستار باشد، حتی اگر فرد وجدان کاری هم داشته باشد یک توان محدودی برای خدمت‌رسانی دارد، یعنی حتی دغدغه‌ی ما قبل از خود پرستار، بیمار است.»

با توجه به کاهش افت اکسیژن بیماران مبتلا به موارد حاد کووید-۱۹ این بیماران به مراقبت‌های شبانه‌روزی پرستاران نیاز دارند. محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه برای سال آینده استخدام ۳۰ هزار نیرو را در دستور کار قرار داده است. اما این تعداد کفایت نمی‌کند. شمس الدین شمسی، رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت:

«این قدم‌ها به نظر ما کوچک است و کفاف نمی‌دهد، لذا تقاضایمان از دولت این است که استانداردها را مورد توجه قرار داده و با توجه به تخت‌های موجود در صدد جبران کمبودها باشند نه آنکه بحرانی مثل کرونا پیش بیاید و بعد متوجه این کمبودها شویم.»

افزایش تعداد جانباختگان کرونا در بین پرستاران

دولت برای تخفیف بحران در آغاز همه‌گیری ویروس کرونا نیروهایی را با قراردادهای ۸۹ روزه در قالب قراردادهای «کار آزمایشی» بدون چشمداشت تمدید قرارداد به استخدام بیمارستان‌ها درآورد. شمسی در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت:

«باید راه‌حل‌های موقتی را کنار بگذاریم. یکی از مشکلاتی که نیروهای ما در قالب شرکتی ۹۸ روزه داشتند، احساس عدم امنیت شغلی بود و این باعث می‌شود تا انگیزه برای ارائه خدمت از دست برود و همچنین پرداختی‌ها قوانین مختلفی دارد و خیلی از این قوانین شامل حال آنها نمی‌شود و حقوق‌ها در حداقل ممکن است و متاسفانه با فاصله زمانی به آنها داده می‌شود و ما اصلا خودمان موافق این شکل به کارگیری‌ها نیستیم.»

از تعداد پرستارانی که در اثر ابتلا به کووید- ۱۹ جان خود را از دست دادند، اطلاع دقیقی ارائه نشده. رئیس شورای عالی نظام پرستاری در مصاحبه با ایلنا از افزلیش تعداد جانباختکان در بین کادر درمان در موج سوم همه‌گیری خبر داد:

« انتظار ما این است که وزارت بهداشت و درمان به شکل علمی و پژوهشی دلایل مرگ پرستاران را بررسی کند. تا الان اقدام جدی در این زمینه شروع نشده است، گرچه خودمان در حال انجام کارهایی در این زمینه هستیم. همانطور که در موج سوم متاسفانه فوتی در بین جامعه بیشتر شد، به تبع آن در کادر درمان و جامعه پرستاری تعداد فوتی‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.»

به گفته این مقام مسئول علیرغم اینکه کار جامعه پرستاری در بحران همه‌گیری کرونا افزایش پیدا کرده و دو تا حتی سه برابر شده است، دریافتی‌ پرستاران به دلیل کاهش درآمد بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: