یک منبع نزدیک به خانواده نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله ایرانی و زندانی سیاسی که در شهریور ماه امسال اعدام شد، از بازداشت حسین افکاری و حمید افکاری، پدر و برادر او در گورستان روستای سنگر از توابع بخش همایجان شهرستان سپیدان در روز پنج‌‌شنبه، ۲۷ آذرماه خبر داد. این دو چند ساعت پس از بازداشت، آزاد شدند.

به ‌‌گفته یک منبع مطلع به‌ نقل از وب‌سایت خبری «ایران وایر»، مأموران امنیتی حسین افکاری و فرزندش حمید افکاری را هنگامی که مشغول آماده‌سازی مزار نوید افکاری به منظور نصب سنگ قبر بوده‌اند، بازداشت کرده است.

گفته می‌شود در جریان بازداشت پدر و برادر نوید افکاری، کارگری که همراه آن‌ها در حال صاف کردن خاک روی مزار بوده هم بازداشت شده است.

در خبر منتشر شده اما اشاره‌ای به هویت این کارگر نشده است.

در ماه‌های گذشته منابع نزدیک به خانواده نوید افکاری از تحت فشار قرار گرفتن این خانواده برای جلوگیری از نصب سنگ قبر بر روی مزار فرزندشان خبر داده بودند.

نوید، وحید و حبیب افکاری سنگری به اتهام محاربه، قتل یک مأمور امنیتی که خبرگزاری میزان او را حسن ترکمان، کارمند [حراست] سازمان آب منطقه‌ای شیراز معرفی کرد و همچنین شرکت در اعتراضات مرداد ۹۷ در شیراز، به اعدام و حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند.

با وجود اینکه پرونده نوید افکاری مانند بسیاری از پرونده‌‌های سیاسی دیگر محکومان به اعدام نقاط ابهام بسیار داشت اما او در سحرگاه روز شنبه ۲۲ شهریور ماه امسال اعدام شد

نوید افکاری در روزهای پیش از اجرای حکم اعدام با انتشار چند فایل صوتی از درون زندان اعلام کرده بود «اعتراف‌های» او و برادرش زیر شکنجه گرفته شده و تائیدیه جراحات ناشی از شکنجه‌ هم توسط پزشکی قانونی در پرونده ثبت شده است.

قوه قضاییه هرگز مدارک کافی در تأیید محکومیت او ارائه نکرد و تنها فیلمی از صداوسیمای جمهوری اسلامی شامل مجموعه‌ای از ادعاها همراه با «اعترافات اجباری» نوید افکاری پخش شد.

اجرای حکم نوید افکاری موجی از واکنش‌های اعتراضی داخلی و بین‌المللی را علیه حکومت جمهوری اسلامی به‌ دنبال داشت.

از سوی دیگر، وحید و حبیب افکاری دو برادر دیگر نوید افکاری پس از گذشت بیش از سه ماه از اعدام برادرشان، همچنان در زندان و در سلول انفرادی به سر می‌برند.

حسین افکاری و بهیه نامجو، پدر و مادر این زندانیان سیاسی اواخر مهرماه با انتشار نامه‌ای خطاب به محمد هاشمی، معاون دادستان شیراز و قاضی ناظر بر زندان عادل‌آباد، ضمن اعتراض به ادامه حبس دو فرزندشان در سلول انفرادی، خواستار پاسخ‌گویی مقام‌های قضایی درباره ضرب و شتم، شکنجه و ممنوع‌الملاقات بودن فرزندانشان شدند.

  • در همین زمینه