آمارهای ارائه شده از سوی مدیران آموزش و پرورش استان‌ها از افزایش قابل توجه ترک تحصیل دانش‌آموزان در سال جاری تحصیلی خبر می‌دهد. ارقام نشان می‌دهد که ترک تحصیل در میان دختران بیشتر از پسران است.

مدرسه کپری در سیستان و بلوچستان

از ابتدای سال تحصیلی نزدیک به سه ماه می‌گذرد، و از اوایل آذرماه مدیران آموزش و پرورش آمارهای ترک تحصیل در استان‌های خود را ارائه داده‌اند. مجموع این آمارها از افزایش قابل توجه و حتی در برخی موارد چند برابری ترک‌تحصیل در برخی استان‌ها خبر می‌دهد.

از جمله اولین مدیرانی که آمارهای استان خود را ارائه داد حسنعلی اصغری، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین بود که روز هفتم آذر خبر داد که دو هزار دانش‌آموز شامل ۱۲۲۷ دانش‌آموز در مقطع متوسطه و ۷۷۳ دانش آموز در دوره ابتدایی از تحصیل بازمانده‌اند.

همچنین احمد اسکندری نسب، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان یازدهم آذرماه از ترک تحصیل فقط چهار هزار و ۵۱۰ دانش‌آموز در مقطع اول متوسطه خبر داد و گفت ۳ هزار و ۶۷۷ کودک هفت ساله نیز در مقطع اول ابتدایی نام‌نویسی نکرده‌اند.

کوروش مودت، مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان نیز روز ۲۶ آذر گفت که در کل چهار هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در خوزستان ترک تحصیل کرده‌اند که بیشتر آنها دختر هستند.

بالاترین رکوردها در این زمینه در خراسان رضوی زده شد.

قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ۲۰ آذر از ترک تحصیل ۴۰ هزار دانش‌آموز در این استان خبر داد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود که آمار ترک تحصیل در سال گذشته ۱۳ هزار نفر بوده است، بنابراین رشد بیش از سه‌برابری آمار ترک تحصیل در خراسان رضوی وجود دارد. رشد سه‌برابری آمار کودکانی که در خراسان رضوی به مدرسه نمی‌روند موجب شده که جلسه فوری در سطح این استان تشکیل شود.

خدابنده همچنین گفت که صالح‌آباد بغرنج‌ترین شرایط را در این استان دارد و بالاترین آمار ترک تحصیل مربوط به این منطقه است.

آمارهای ارائه شده از بالاتر بودن آمار ترک تحصیل در میان دختران به خصوص در دوره دوم متوسطه نشان دارد.

سه ماه از شروع سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ گذشته و وزارت آموزش و پرورش هنوز گره از مشکل سه میلیون و ۲۲۵ هزار دانش‌آموزی که به گوشی هوشمند یا اینترنت دسترسی ندارند، باز نکرده است.

زهرا امت علی، کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین مشکل اصلی ترک تحصیل دانش‌آموزان را نظام آموزش و پرورش در ایران می‌داند. او می‌گوید:

«تقریبا در تمام گزارش‌های دستگاه‌های دولتی و نظارتی که هر سال درباره ترک‌تحصیل دانش‌آموزان منتشر می‌شود، تعصبات فرهنگی، صعب العبور بودن برخی مناطق و مشکلات اقتصادی به‌عنوان سه عامل مهم در ترک‌تحصیل دانش‌آموزان وجود دارد. مسئولان آموزش و پرورش تلاش دارند که با پررنگ جلوه دادن این سه عامل از زیر مسئولیت‌های خود شانه خالی کنند و بگویند که عوامل بیرونی باعث تشدید این آمار شده و به ما مربوط نیست.»

او افزوده است که آموزش و فرهنگ‌سازی برای برداشتن موانع تعصبات فرهنگی و همچنین ایجاد دسترسی به مدرسه و آموزش و پرورش وظیفه مدیران این نهاد است و بنابراین آنها هستند که « باید در سیاست‌های خود تجدید نظر کنند.»

تا پیش از همه‌گیری کرونا سالانه نزدیک به یک میلیون دانش‌آموز در مناطق مختلف ایران از تحصیل باز می‌مانند. براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۳۹۸، ۶۹۶ هزار و ۳۹۹ از تحصیل بازماندند و بیش از ۲۳۷ هزار نفر ترک تحصیل کردند. علت اصلی بازماندگی از تحصیل نیز در گزارش نهادهای حکومتی فقر اقتصادی خانوار عنوان شده است.