مرکز آمار ایران رسماً تأیید کرد که نرخ «ترک تحصیل» در مقطع متوسطه در چهار سال گذشته تقریباً دو برابر شده است.    

آموزش دانش‌آموزان مدارس عشایری در دوره کرونا سخت‌تر شده است. آنها به اینترنت دسترسی ندارند. مدارس شبانه‌روزی تعطیل شده و معلمان باید راه طولانی را طی کنند تا دانش‌آموزان از درس جا نمانند.

هفته گذشته مدیران آموزش و پرورش استان‌ها از افزایش قابل توجه ترک تحصیل دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری خبر داده بودند. بر همین اساس ترک تحصیل در میان دختران بیش از پسران است. اکنون مرکز آمار ایران در گزارشی به مواردی چون آخرین آمار باسوادی، ترک تحصیل، نسبت معلم به دانش‌آموز، نرخ پوشش تحصیلی در مقاطع تحصیلی مختلف و سرانه فضای آموزشی پرداخته است. بر این اساس مرکز آمار ایران رسماً تأیید کرد که ترخ ترک تحصیل تقریباً دو برابر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) طبق تعریف، «ترک تحصیل کرده»، دانش‌آموزی است که حین تحصیل، بعد از قبولی یا مردودی، به هر دلیلی نظام آموزشی را ترک کرده باشد. نرخ ترک تحصیل در دوره ابتدایی در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ ، عدد ۱,۲۳ درصد بوده که در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ به ۰,۹ درصد رسیده به این ترتیب یک روند کاهشی را نشان می‌دهد.

این نرخ در همین بازه زمانی (در سال تحصیلی ۹۴-۹۳) در متوسطه اول نیز ۲,۷۸ درصد بوده که در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ به ۴,۴ درصد رسیده و روند افزایشی را نشان می‌دهد. در متوسطه دوم اما این روند مجدداً کاهش می‌یابد.

تأثیر کرونا در افزایش نرخ ترک تحصیل بعداً معلوم می‌شود

این آمارها مربوط به سال تحصیلی ۹۸-۹۷ است که هنوز ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا نکرده بود. در ایران سه میلیون و ۲۲۵ هزار دانش‌آموزی که به گوشی هوشمند یا اینترنت دسترسی ندارند، به سامانه شاد هم دسترسی ندارند و لاجرم از تحصیل بازمانده‌اند. در گزارش مرکز آمار ایران این تعداد از دانش‌آموزان لحاظ نشده است.

زهرا امت علی، کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین مشکل اصلی ترک تحصیل دانش‌آموزان را نظام آموزش و پرورش در ایران دانسته و گفته بود:

«تقریباً در تمام گزارش‌های دستگاه‌های دولتی و نظارتی که هر سال درباره ترک ‌تحصیل دانش‌آموزان منتشر می‌شود، تعصبات فرهنگی، صعب‌العبور بودن برخی مناطق و مشکلات اقتصادی به‌عنوان سه عامل مهم در ترک ‌تحصیل دانش‌آموزان وجود دارد. مسئولان آموزش و پرورش تلاش دارند که با پررنگ جلوه دادن این سه عامل از زیر مسئولیت‌های خود شانه خالی کنند و بگویند که عوامل بیرونی باعث تشدید این آمار شده و به ما مربوط نیست.»

بیشترین میزان ترک تحصیل دانش‌آموزان در استان خراسان رضوی گزارش شده است. قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ۲۰ آذر از ترک تحصیل ۴۰ هزار دانش‌آموز در این استان خبر داد. در سال گذشته ۱۳ هزار دانش‌آموز در استان خراسان رضوی ترک تحصیل کرده بودند. به این ترتیب تعداد دانش آموزان ترک تحصیل کرده در این استان تنها در یک سال سه برابر افزابش یافته است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۳۹۸، ۶۹۶ هزار و ۳۹۹ دانش‌آموز ایرانی از تحصیل بازماندند و بیش از ۲۳۷ هزار نفر ترک تحصیل کردند. علت اصلی بازماندگی از تحصیل نیز در گزارش نهادهای حکومتی فقر اقتصادی خانوار عنوان شده است.  

بیشتر بخوانید: