رانندگان خود مالکِ سازمان اتوبوسرانی ارومیه که از روز شنبه ۲۹ آذر در اعتراض به قطع یارانه اتوبوس‌ها، کاهش درآمد، عدم پرداخت حق بیمه و تسهیلات در اعتصاب به سر می‌برند، دوشنبه اول دی ماه در سومین روز اعتصاب خود اعلام کرده تا زمانی که شهرداری ارومیه به مطالبات آن‌ها پاسخ نگوید، به اعتصاب ادامه خواهند داد. اعتصاب سه شنبه دوم دی نیز ادامه یافت.

حدود ۳۰۰ راننده خود مالک در ناوگان اتوبوسرانی شهری ارومیه فعالند. برخی مطالبات رانندگان خودمالک سازمان اتوبوسرانی ارومیه من جمله یارانه از سال ۹۳ تا کنون به تعویق افتاده و وعده‌های اتوبوسرانی ارومیه در سال‌های بعد نیز تحقق نیافته است. همه گیری کرونا شرایط کار این رانندگان را دشوارتر کرده و درآمد آن‌ها به شدت کاهش یافته است.

به گفته‌ی یکی از اعتصاب کنندگان، تعداد مسافران و به تبع آن درآمد رانندگان خصوصی تقریبا به نصف رسیده، هزینه نگهداری اتوبوس برای آن‌ها غیر قابل پرداخت است و گرانی و کمیابی وسایل یدکی هم مزید بر علت است.

رانندگان می‌گویند برخلاف شهرداری سایر شهرها از جمله تهران و تبریز که ماهانه حدود چهار میلیون تومان بابت خسارت کرونایی به رانندگان خودمالک کمک می‌کنند، شهرداری ارومیه بودجه‌ی کمک به رانندگان را جای دیگری خرج می‌کند و در یک سال گذشته تنها یک بار حدود دو میلیون تومان به هر راننده پرداخت شده و مبلغ اندکی نیز در ارتباط با بیمه و هزینه‌های اتوبوس به حساب آنها واریز شده است.

شهردار ارومیه به صراحت گفته است نمی‌تواند به خواست رانندگان پاسخ مثبت بدهد. او در واکنش به اعتصاب و تجمع رانندگان تهدید کرده رانندگان دیگری را جایگزین می‌کند و افزوده است: «اگر پنج نفر از رانندگان تجمع کنند، بی تردید ۱۰ نفر دیگر حاضر هستند تا با شرایط موجود کار کنند».