منابع آگاه به واشنگتن پست گفته‌اند حکومت ایران تلاش کرده تا در انتخابات آمریکا دخالت کند. بر این اساس، نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی مقام‌های انتخاباتی آمریکا را که ادعای تقلب در انتخابات را رد می‌کردند، به‌شکل سایبری و در لباس راست‌گرایان افراطی تهدید می‌کرده است.

اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا – عکس از Shutterstock

واشنگتن پست به‌نقل از منابع آگاه دولت آمریکا فاش ساخت که جمهوری اسلامی ایران در اوایل ماه جاری میلادی در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا با تلاش‌های سایبری کاربران را به خشونت علیه مقام‌های امنیتی و چندین مقام‌ انتخاباتی ایالت‌ها تحریک می‌کرده است.

مقام‌هایی که مورد تهدید قرار گرفتند کسانی بودند که درستی انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر را تأیید کرده و برخلاف ادعای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفته بودند شواهدی از تقلب گسترده در انتخابات دیده نشده است.

به‌گفته یک مقام آگاه، اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا معتقد است ایران در اوایل ماه دسامبر وب‌سایتی به نام «دشمنان مردم» راه‌اندازی کرده و در این سایت فهرست بیش از ۱۰ تن از مقام‌های آمریکایی را با تصاویر، نشانی منزل و اطلاعات شخصی آن‌ها منتشر کرده و نوشته است «این افراد در تقلب انتخاباتی علیه ترامپ شرکت داشته‌اند».

در واقع عوامل حکومت ایران خود را در جبهه مقابلِ جو بایدن و حزب دموکرات جلوه داده‌اند تا به اختلافات، شکاف‌ها و خشونت‌ها دامن بزنند.

در فهرست منتشرشده نام کریستوفر ری، رئیس اف‌بی‌آی، و کریستوفر کربز، رئیس پیشین امنیت سایبری وزارت امنیت میهن ایالات متحده آمریکا نیز قرار داشتند. ترامپ ماه گذشته کربز را اخراج کرده بود.

وب‌سایت دروغین «دشمنان مردم» فرمانداران ایالت‌های مهم در انتخابات، مدیران سامانه‌های رأی‌گیری، کریستوفر ری و کریستوفر کربز را متهم کرده بود که با «تغییر آرا و فعالیت علیه رئیس‌جمهوری» در تلاش خیانت‌آمیز برای «سرنگونی دموکراسی ما» عمل کرده‌اند.

اف‌بی‌آی گفته است اطمینان دارد که ایران پشت این وب‌سایت قرار دارد. یکی از مقام‌های ایالتی که نخواست نامش منتشر شود گفت اف‌بی‌آی با کسانی که نامشان در این وب‌سایت آمده بود تماس گرفته تا به آن‌ها اطلاع دهد که ایران در این تلاش‌ها دست داشته است. انتظار می رود اف‌بی‌آی روز چهارشنبه این اطلاعات را منتشر کند.

در ماه اوت، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که ایران به دنبال تضعیف نهادهای دموکراتیک ایالات متحده و ایجاد شکاف در کشور پیش از انتخابات است. آن‌ها احتمال دادند که تلاش‌های ایران بر ‌شکل سایبری، مانند گسترش اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی متمرکز باشد.

مقام‌های اف‌بی‌آی و وزارت امنیت میهن آمریکا ۳۰ اکتبر / ۹ آبان در بیانیه مشترکی اعلام کردند، هکرهای ایرانی ایمیل‌های تهدیدآمیز برای هزاران آمریکایی طرفدار حزب دموکرات فرستاده‌اند و همچنین موفق شده‌اند که به داده‌های اطلاعاتی رأی‌دهندگان آمریکایی دسترسی پیدا کنند.

در این ایمیل‌ها که به دروغ ادعا شده بود از سوی گروه راست افراطی «پراود بویز» است، به رأی‌دهندگان دموکرات هشدار داده شده بود در صورتی که به دونالد ترامپ رأی ندهند، به «سراغ آن‌ها خواهند آمد». ایران اتهامات آمریکا در این زمینه را رد کرد.

بیشتر بخوانید: