کامران قادری و مسعود مصاحب، دو شهروند ایرانی-اتریشی که در زندان اوین به سر می‌برند، به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

کامران قادری (سمت راست) – مسعود مصاحب (سمت چپ)

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دو زندانی سیاسی ایرانی-اتریشی یه نام‌های کامران قادری و مسعود مصاحب که در زندان اوین نگهداری می‌شوند، به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

به گزارش هرانا صفحه توییتر «کمپین آزادی مسعود مصاحب» در یادداشتی نوشتته که نتیجه آزمایش سیتی‌اسکن قفسه سینه مسعود مصاحب نشان داده که او به ویروس کرونا مبتلا شده و قرار است ۱۴ روز در درمانگاه زندان اوین قرنطینه شود.

کامران قادری، دیگر زندانی سیاسی ایرانی-اتریشی نیز دارای علائم ویروس کرونا است. درن نایر، عضو کارزار حمایت از حقوق زندانیان غیرقانونی در صفحه توییتر خود نوشته است:

«کامران قادری دو هفته قبل به مدت سه روز تب داشت و حس بویایی خود را از دست داده بود. گفته می‌شود تب آقای قادری کاهش یافته، اما حالت خستگی در بدن او ادامه دارد و او همچنان حس بویایی و چشایی خود را باز نیافته و برای آزمایش کووید-۱۹ به بیمارستان اعزام نشده است.»

هریکا قادری، همسر کامران قادری در توییتی خواستار رسیدگی به وضعیت همسرش و دسترسی او به خدمات درمانی شده است.

آگنس کالامارد،‌ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، چهارشنبه سوم دی‌ماه در واکنش به خبر ابتلای مسعود مصاحب به کرونا ضمن اشاره به این‌که دولت‌ها در ارتباط با وضعیت سلامت و جان زندانیان مسئول هستند، گفت:

«حبس موجب افزایش میزان آسیب‌پذیری زندانی می‌شود. این امر منجر به افزایش وظیفه مراقبت از طرف دولت می‌شود که موظف است اقدامات لازم را برای محافظت از جان آن‌ها انجام دهد.»

آگنس کالامارد همچنین خواستار آزادی بدون شرط همه کسانی شده که حبس آنها غیر‌قانونی و خودسرانه به شمار می‌رود.

مسعود مصاحب، شهروند دو تابعیتی ایرانی-اتریشی در اوایل ژانویه ۲۰۱۹ / دی ۱۳۹۸هنگامی که به همراه هیأتی از شرکت «مد آسترون» به ایران سفر کرده بود، در تهران بازداشت و از اواخر ماه ژانویه ۲۰۱۹ تاکنون در زندان‌ اوین به سر می‌برد. مسعود مصاحب دبیرکل «انجمن اتریش و ایران» است و مردادماه سال جاری به اتهام «همکاری با اسرائیل و سرویس جاسوسی آلمان» به ۱۰ سال حبس محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر عیناً تأیید شد.

کامران قادری صبح روز ۱۲ دی ۱۳۹۴ برابر با دوم ژانویه ۲۰۱۶ پس از ورود به ایران در فرودگاه امام خمینی توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. آقای قادری به مدت ۴۷۲ روز در سلول انفرادی به سر برد. او در تاریخ ۲۸ فروردین به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. کامران قادری توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام «جاسوسی و همکاری با دول متخاصم» به ۱۰ سال حبس محکوم شد و حکم او نیز در دادگاه تجدید نظر عیناً تأیید شد.

کامران قادری، متولد ۱۳۴۲، شهروند ایرانی– اتریشی، دکترای برق و الکترونیک از دانشگاه تکنیک وین اتریش و فعال در حوزه آی تی (فناوری اطلاعات) و مدیر شرکت آوانک در وین پایتخت اتریش است.

بیشتر بخوانید: