بنا بر اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، غیرحضوری شدن رجیستر کردن موبایل مسافری راه را برای سوداگری قاچاقچیان هموار کرده است. دبیر انجمن می‌گوید که خرید و فروش پاسپورت برای رجیستر کردن موبایل آنقدر زیاد شده که قیمت پاسپورت از پنج میلیون تومان به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

خرید و فروش پاسپورت برای رجیستر کردن موبایل‌های مسافری آنقدر زیاد شده که قیمت پاسپورت از پنج میلیون تومان به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است/ عکس از آرشیو

انجمن واردکنندگان موبایل در توئیتر خود اعلام کرده است: «باز هم راه قاچاق موبایل هموار شد. خلأهای قانونی در شیوه جدید رجیستر موبایل مسافری، راه قاچاقچیان را هموار کرد. قاچاق موبایل یک شبه رونق گرفت و حالا دلالان پاسپورت مسافری در مراکز خرید و فروش موبایل جولان می‌دهند.»

از آنجا که تجمع و ازدحام در مبادی ورودی گمرک برای رجیستر کردن موبایل مسافری موجب عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا شده بود، بنا به درخواست معاون گمرک ایران و دستور ستاد مبارزه با قاچاق کالا از اول دی‌ماه رجیستری موبایل‌های مسافری به شکل غیرحضوری انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، طبق طرح جدید مسافران فقط باید موبایل همراه خود را اظهار کنند و مشخصات تلفن همراه آنها در گمرک ثبت شود. آنها سپس می‌توانند از طریق سایت ای پی ال گمرک حقوق و عوارض گمرک را پرداخت کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اما فاش کرد که در عمل سامانه ای پی ال بدون اینکه مسافر موبایلش را در گمرک اظهار کرده باشد، کار رجیستر کردن را انجام می‌دهد. به همین خاطر طرح غیرحضوری رجیستری موبایل یک خلا قانونی برای فعالیت قاچاقچیان ایجاد کرده است:

«در عمل سامانه اظهار موبایل در فرودگاه را کنترل نمی‌کند و مانند روال قبلی هر کس با یک مشخصات سفر مثل پاسپورت و مهر ورود و خروج می‌تواند رجیستر موبایل را انجام دهد. این فرایند فرصتی برای قاچاقچیان فراهم کرده که برای ثبت رجیستری پاسپورت خرید و فروش می‌کردند.»

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، قیمت پاسپورت به خاطر وفور خرید و فروش آن کاهش داشته است و «از پنج میلیون تومان به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در نهایت در شب گذشته به ۲۰۰ هزار تومان» رسیده است.