بریتانیا روز شنبه و تنها پنج روز قبل از خروج از برگترین بلوک تجاری جهان، متن قرارداد محدود تجاری با اتحادیه اروپا را منتشر کرد.

پرچم‌های اتحادیه اروپا و بریتانیا – عکس از Shutterstock

قرارداد میان بریتانیا و اروپا شامل ۱۲۴۶ صفحه‌ سند قرار داد تجاری، تفاهم‌نامه بر سر انرژی هسته‌ای، مبادله اطلاعات طبقه‌بندی شده، انرژی هسته‌ای صبح‌آمیز، و یک سری اعلامیه‌های مشترک است.

انتشار نسخه «توافق همکاری و تجارت اروپا-بریتانیا» به معنای آن است که از پایان روز ۳۱ دسامبر که موعد خروج بریتانیا از بازار مشترک اتحادیه اروپا است، هیچ تعرفه یا هزینه‌ای بر وارادات و صادرات کالاها میان دو طرف اعمال نخواهد شد.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا این توافق را آخرین مرحله تحقق اراده مردم بریتانیا نامید. ۵۲ درصد بریتانیایی‌ها در رفراندوم سال ۲۰۱۶ به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای دادند. رهبران اروپا اما از رهبران بریتانیا خواسته بودند که ایده برگزیت را رها کنند.

میشل گوو، وزیر کابینه و معاون اجرایی نخست‌وزیر بریتانیا که همراه با جانسون برای برگزیت تلاش می‌کرد گفت که توافق اخیر به بریتانیا اجازه می‌دهد که برخی اختلاف‌ها را که بحران پنج‌ساله برگزیت ایجاد کرد کنار بگذارد.

او گفت: «حالا می‌توانیم الگوی جدیدی از همکاری دوستانه با اتحادیه ارپپا را ایجاد کنیم، می‌توانید آن را یک رابطه خاص میان دو حاکمیت برابر ببینید.»

همه‌پرسی برگزیت موجب شد که اختلاف‌ها میان بریتانیایی‌ها آشکارتر شود، اختلاف‌هایی که فقط محدود به جدایی از اتحادیه اروپا نشد و موضوعاتی همچون بازگشت به اصل خویش، جدایی‌طلبی، مهاجرت به سرمایه‌داری، امپراطوری و هویت جدید بریتانیایی را در بر می‌گرفت.

قرارداد برگزیت که عصر کریسمس نهایی شد آشکارا تاکید می‌کند که تجارت و سرمایه‌گذاری مستلزم شرایطی است که در آن «زمین بازی صاف برای رقابت باز و عادلانه» وجود داشته باشد.

با این حال اگر «اختلافات مهمی» میان قوانین دو طرف وجود داشته باشد، آنگاه می‌توان توافق را بر همان اساس تعدیل کرد.