روسیه در منطقه عین عیسی در شمال سوریه نیروهای پلیس نظامی خود را تقویت کرد. دلیل این اقدام درگیری‌های اخیر نیروهای ترکیه در منطقه عین عیسی سوریه با نیروهای کرد در نزدیکی بزرگ‌راه استراتژیک گشت‌زنی مشترک نیروهای روسیه و ترکیه عنوان شده است. کردها از فرار ۱۰ هزار نفر از این منطقه خبر داده‌اند.

نیروهای نظامی ترکیه در سوریه – عکس از Shutterstock

ژنرال ویاچسلاو سیتنیک، معاون رئیس مرکز آشتی روسیه با طرف‌های درگیر در سوریه، یک‌شنبه شب ۲۷ دسامبر / ۷ دی در نشستی اعلام کرد که نیروهای جدید نظامی روسیه برای تثبیت اوضاع در سوریه به دمشق اعزام شده‌اند.

ژنرال سیتنیک در این‌باره افزود:

«ما در مورد اوضاع ناپایدار منطقه عین عیسی نگران هستیم، پیش از این، در جریان مذاکرات با طرف ترکیه‌ای، توافق‌هایی در مورد استقرار پست‌ها و پایگاه‌های مشترک روسیه و سوریه میان دو کشور حاصل شد. امروز، واحدهای دیگری از نیروهای نظامی روسیه برای ایجاد ثبات در شرایط این کشور، به منطقه عین عیسی رسیدند. ما از طرفین درگیر می‌خواهیم تا تیراندازی متقابل را متوقف کنند.»

این اعزام قبل از مذاکرات روز سه‌شنبه میان سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ای او انجام می‌شود.

چاووش‌اوغلو فردا ۲۹ دسامبر / ۹ دی به منظور شرکت در هشتمین نشست گروه مشترک برنامه‌ریزی راهبردی ترکیه و روسیه عازم شهر سوچی خواهد شد.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای گفته است:

«انتظار می‌رود طرفین در نشست گروه مشترک برنامه‌ریزی راهبردی ترکیه و روسیه در مورد همکاری‌ها و روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به تبادل نظر بپردازند. در پایان این نشست نیز دو کشور برنامه‌های مرتبط با سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ را امضا خواهند کرد.»

اوایل ماه جاری نبردها بین جنگجویان مورد حمایت ترکیه و نیروهای کرد در حوالی شهر عین عیسی در شمال سوریه آغاز شد. شهر عین عیسی در امتداد بزرگ‌راه ‌ام۴ قرار دارد که شهرهای مهم سوریه را به هم پیوند می‌دهد. در این منطقه معمولاً گشت‌های مشترک نظامی روسیه و ترکیه انجام می‌شود.

نیروهای ترکیه و متحدان شورشی سوری آن‌ها سال گذشته در تهاجمی علیه یگان‌های مدافع خلق که مناطق زیادی از شمال و شرق سوریه را در اختیار دارند، شهرهای گری سپی و سری کانی را در حدود ۴۵ کیلومتری عین عیسی و تحت عنوان عملیات چشمه صلح اشغال کردند.

به گزارش الجزیره، دفتر مسائل بشردوستانه اداره خودگردان شمال شرق سوریه گفته است در پی تشدید حملات ترکیه و شورشیان وابسته به این کشور در اطراف شهر عین عیسی، حدود ۱۰ هزار نفر از این شهر فرار کرده‌ و به سمت رقه در جنوب عین عیسی رفته‌اند.

ترکیه بارها گفته است قصد دارد منطقه‌ای به طول ۴۴۴ کیلومتر و پهنای ۳۲ کیلومتر از مناطق شمال سوریه را همجوار با مرزهای جنوبی خود از کنترل کردها خارج و به عنوان منطقه امن اعلام کند.

سیامند علی، مسئول بخش رسانه‌ای نیروهای دموکراتیک سوریه متشکل از کردها، عرب‌ها و مسیحیان سوریه، به الجزیره گفته است حملات شورشیان وابسته به ترکیه از زمان عملیات چشمه صلح به عین عیسی ادامه داشته اما در یک ماه گذشته تمرکز آن‌ها در این منطقه بیشتر شده است.

یک منبع بلندپایه در وزارت دفاع ترکیه اما گفته است درگیری در عین عیسی فراتر از مرزهای تحت کنترل نیروهای ارتش ترکیه وجود ندارد. این منبع می‌گوید نیروهای کرد به نیروهای ترکیه در شمال جاده ‌ام۴ حمله کردند و ترکیه به حملات آن‌ها پاسخ داده است، در نتیجه مسئله ادامه عملیات چشمه صلح نیست.

این در حالی است که یک منبع شورای دموکراتیک سوریه، شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه می‌گوید ترکیه اقدام به درگیری در مناطقی کرده که حتی خارج از ۳۲ کیلومتری عمق خاک سوریه است و این فراتر از مناطقی است که ترکیه آن را تهدید امنیتی برای خود می‌داند.

به‌گفته سیامند علی، ترکیه بر اساس توافق آتش‌بس نباید به دنبال عملیات نظامی باشد، اما این کشور می‌خواهد قلمرو بیشتری را در شمال سوریه تصرف کند.

مقامات کرد در عین عیسی گفته‌اند روسیه اقدام خاصی درباره حمله ترکیه و در حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه انجام نداده بلکه از کردها خواسته است عین عیسی را به دولت مرکزی سوریه واگذار کنند.

سیامند علی می‌گوید نیروهای دموکراتیک سوریه خواسته روسیه رد کرده‌اند. او می‌گوید احتمال تشدید تنش‌ها وجود دارد و هدف نهایی ترکیه تصرف عین عیسی است.

بیشتر بخوانید: