مرکز حقوق بشر کانون وکلای دادگستری آمریکا جایزه اِلِنور روزولت در سال ۲۰۲۰ را به نسرین ستوده، وکیل دادگستری و زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین اهدا کرد. در بیانیه‌ای که از طرف این کانون منتشر شده، از نسرین ستوده به‌ خاطر «فعالیت جسورانه و بی‌دریغش در تقویت پایبندی به حقوق بشر در ایران» قدردانی شده است.

کانون وکلای آمریکا در این بیانیه، ضمن قدردانی از فداکاری‌های نسرین ستوده و خانواده او اعلام کرده:

«[نسرین ستوده] نه تنها به خوبی به هموطنان ایرانی‌اش خدمت کرده بلکه برای مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان الهام بخش بوده است.»

جایزه «النور روزولت برای ترویج جهانی حقوق بشر» از سال ۲۰۱۸ میلادی هر سال به افراد و سازمان‌هایی تعلق می‌گیرد که در راه پیش‌برد حقوق بشر در سراسر دنیا خدمات ارزنده‌ای ارائه می‌دهند.

نسرین ستوده در یک پیام ویدئویی که در دوران مرخصی او در خارج از زندان ضبط شده، ضمن قدردانی از «النا روزولت» برای تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر، این اعلامیه را میراثی بزرگ برای جامعه بشری دانسته و گفته است: 

«من بر این باورم مفاهیم مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر، مفاهیمی هستند که هر روزه در زندگی شخصی و اجتماعی خود با آن‌ها سر و کار داریم و از این رو این اعلامیه مهم است. این اعلامیه پیامی را به همه دولت‌ها مخابره کرده است که برای حفظ بقای خود ناچار از رعایت حقوق بنیادین بشر در مورد تک تک اعضای جامعه خود هستند.»

این زندانی سیاسی در ادامه، دریافت این جایزه را نشانه «همبستگی حرفه‌ای» کانون وکلای دادگستری آمریکا با وکلای ایرانی دانسته و گفته است: 

«دوست دارم از این فرصت مهم استفاده کنم و از تک‌تک افرادی که در سراسر دنیا از من و همسرم در زمانی که زندانی بوده‌ام و خانواده‌ام تحت فشار هر روزه و تهدید بازداشت قرار داشتند، ما را مورد حمایت بی‌سابقه‌ای قرار دادند، تشکر کنم.»

نسرین ستوده، وکیل دادگستری، از مدافعان برجسته حقوق بشر در ایران است که تاکنون به ‌دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیزش بارها بازداشت و به حبس محکوم شده است.

او آخرین بار در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ با مجموعا هفت عنوان اتهامی به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. از جمله عناوین اتهامی او در دادگاه «تشویق به فساد و فحشا» از طریق بر عهده گرفتن وکالت پرونده «دختران خیابان انقلاب»، «عضویت مؤثر در گروهگ غیرقانونی و ضدامنیتی کانون مدافعان حقوق بشر لگام و شورای ملی صلح»، «ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در محل شعبه بازپرسی»، «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

نسرین ستوده از برندگان نوبل آلترناتیو سال ۲۰۲۰ است.

کانون وکلای آمریکا جایزه امسال النور روزولت را به ‌غیر از نسرین ستوده، به «آنتونی فاوچی»، رئیس مرکز مقابله با بیماری‌های عفونی آمریکا به‌ دلیل خدماتش در زمینه بهداشت و سلامت عمومی و «بیلی جِین کینگ»، قهرمان تنیس و فعال مدنی به‌ خاطر فعالیت در زمینه برابری حقوق زنان اهدا کرد.

  • در همین زمینه: